Bij de ziekte van Parkinson sterft een groep hersencellen af. Dat veroorzaakt beven van de spieren en problemen met bewegen. Nu is er nieuw bewijs dat Parkinson een auto-immuunziekte is. Dat geeft nieuwe inzichten in behandelmogelijkheden.

Het afsterven van dopamine producerende hersencellen veroorzaakt de symptomen van de ziekte van Parkinson. Aanvankelijk dachten wetenschappers dat dit een toxische reactie was op de samenklontering van het eiwit alfa-synucleine. Steeds meer genetische onderzoeken hebben de ziekte echter geassocieerd met genen die functioneren in het immuunsysteem. De alternatieve theorie is dan ook dat alfa-synucleine het immuunsysteem activeert, dat vervolgens de hersencellen aanvalt.

Meer lezen over ideeën die de wereld veranderen? Neem een abonnement op New Scientist. Kijk in onze shop voor de mogelijkheden.

Het immuunsysteem valt cellen aan wanneer het antigenen herkent. Tot nu toe dachten wetenschappers dat de hersencellen die afsterven bij Parkinson deze antigenen niet hadden en veegden zij de theorie van tafel.