De hersenen zijn direct verbonden met het immuunsysteem via nieuw ontdekte bloedvaten, blijkt uit een publicatie in Nature. De Amerikaanse ontdekking betekent dat neurologische aandoeningen zoals autisme en alzheimer nu wellicht net als andere ziekten via het immuunsysteem kunnen worden behandeld.

Ander kort nieuws

Wervelende patronen op het oppervlak van de maan. Foto: Nasa

Kometen creëerden maanwervelingen

Wervelingen op het maanoppervlak zijn waarschijnlijk veroorzaakt door de inslag van kometen. Dat concluderen Amerikaanse astronomen in vakblad Icarus op basis van computersimulaties. Tot dusver dachten veel astronomen dat de wervelpatronen veroorzaakt zijn door het magnetisch veld van de maan.

Bloedtest vindt duizenden virussen

Met een nieuwe methode hebben artsen aan één bloeddruppel genoeg omeen patiënt op meer dan duizend virussen tegelijk te testen. Bovendien kan de zogeheten VirScan ook virusinfecties uit het verleden aantonen. De in Science beschreven methode maakt virusinfecties beter opspoorbaar.

Australisch vogeltje misleidt belager

De bruine doornsnavel uit Australië misleidt de klauwierkraai, een nestrover, door diens alarmkreten te imiteren. Onderzoekers van de universiteit van Cambridge en de Australian National University ontdekten dat een roofzuchtige klauwierkraai dan denkt dat er een havik in de buurt is waardoor hij het nest met rust laat.