Archeologen hebben de oudst bekende tekening gevonden: een rood, gearceerd patroon, dat wel iets weg heeft van een hashtag. De opgraving is gedaan in de Blombosgrot, gelegen aan de zuidkust van Zuid-Afrika, zo’n 300 km ten oosten van Kaapstad.

Een team van archeologen, onder leiding van Christopher Henshilwood van de Universiteit van Bergen in Noorwegen, doet in Nature verslag van de vondst van de oudste tekening ooit. Het team heeft de opgraving gedaan in een aardlaag van de Blombosgrot die waarschijnlijk zo’n 73.000 jaar oud is. De tekening is ten minste 30.000 jaar ouder dan de tekeningen uit Afrika, Europa en Zuidoost-Azië, waarvan onderzoekers voorheen dachten dat het de oudste tekeningen ooit waren.

De oeroude tekening bestaat uit een silcrete steen met daarop een zes-bij-drie-lijnig gearceerd patroon dat onze voorouders met rode oker hebben getekend. Het patroon is waarschijnlijk onderdeel van een groter geheel, want de lijnen van de archeologische tekening eindigen abrupt aan de rand van de steen. De archeologen kunnen nog niet zeggen hoe groot de originele tekening precies was.

Onze voorouders gebruikte krijt om op deze steen te tekenen. Beeld: Craig Foster

De onderzoekers hebben microscopische en chemische analyses uitgevoerd van het pigment en het patroon proberen na te maken. Ze gaan ervan uit dat onze voorouders de tekening hebben gemaakt met een okerkleurig krijt met een punt van ongeveer 1 à 3 millimeter breed.

Symbolische waarde

Een van de archeologen, Francesco d’Errico van de Universiteit van Bordeaux in Frankrijk, vertelt in Nature dat de gearceerde krijttekens lijken op de gegraveerde patronen die eerder in de grot gevonden zijn. Het patroon komt meerdere malen terug, maar is telkens gemaakt met verschillende technieken op verschillende oppervlakken. Volgens d’Errico laat dat zien dat het figuur symbolische waarde had. De betekenis blijft tot nog toe onbekend.

Blombosgrot

De Blombosgrot bevat enkele van de oudste historische artefacten uit de steentijd. Archeologen hebben er voor het eerst opgravingen gedaan in 1991 en sindsdien hebben ze er al tal van bijzondere vondsten gedaan: stenen werktuigen, kralen gemaakt van schelpen en stukken oker gegraveerd met geometrische patronen. De grot bestaat uit meerdere aardlagen die stammen uit verschillende tijdperken. De opgravingen uit de aardlaag van de middensteentijd zijn maar liefst tussen de 72.000 en 100.000 jaar oud.