Evenementen New Scientist

Speciaal voor onze lezers organiseren we regelmatig evenementen om wetenschap van dichtbij te beleven. We hebben de volgende activiteiten op de planning staan.

Geheel in de lijn en stijl van het Gala van de Wetenschap vindt op 20 mei 2020 voor het eerst het Gala van de biodiversiteit plaats. Tijdens deze avond vieren we niet alleen het 200 jarige bestaan van Naturalis; ook staan we stil bij het belang van biodiversiteit voor de toekomst van onze planeet. In het prachtige nieuwe gebouw van Naturalis brengen we een ode aan de biodiversiteit.

We duiken in ons ecosysteem en bekijken onze planeet vanuit verschillende ogen. De beste wetenschappers geven op een onalledaagse manier een update van hun vakgebied. Met onder andere natuurkundige Robbert Dijkgraaf, ruimtevaarder André Kuipers, evolutiebioloog Menno Schilthuizen, en zeebiologen Katja Peijnenburg en Lisette Mekkes.

Waar: Naturalis Biodiversity Center, Darwinweg 2, 2333 CR Leiden
Wanneer: 20 mei 2020
Tickets: verkrijgbaar via Naturalis

Very Large Array

Exclusieve sterrenkundereis naar de Verenigde Staten

Van 29 mei t/m 12 juni organiseert New Scientist een exclusieve 15-daagse reis naar de Verenigde Staten, de bakermat van de moderne sterrenkunde.

Op het programma staan de belangrijkste historische en moderne observatoria. De reis begint in Californië, waarna per vliegtuig en touringcar ook de staten Arizona en New Mexico worden aangedaan. Een bezoek aan de bekende Meteor Crater en de Grand Canyon staan ook op het programma, evenals een avondje sterrenkijken.

De reis staat onder leiding van de ervaren reisgids en spreker Henny Lamers (emeritus hoogleraar in de astronomie) en Marieke Baan, die eerder reizen voor New Scientist begeleidde naar Chili en Zuid-Afrika. In onderstaande video vertelt Lamers over de hoogtepunten van de reis.

Meer info en boeken

Beeld: CERN

Met New Scientist naar CERN

Deze reis is volgeboekt. Wilt u volgend jaar verzekerd zijn van een plek? Abonnees krijgen als eerste bericht. Desgewenst kunt u op de wachtlijst gezet worden. Ook indien u een bericht wilt ontvangen als deze reis nogmaals wordt aangeboden, kunt u dit doorgeven.

Breng van 7 t/m 10 september samen met New Scientist een bezoek aan CERN, het wereldberoemde onderzoeksinstituut waar botsende deeltjes licht werpen op de geheimen van de natuurkunde.

In de buurt van Genève, honderd meter onder de grond, bevindt zich de Large Hadron Collider: de deeltjesversneller die onder meer het higgsdeeltje vond en die tegenwoordig jacht maakt op de resterende geheimen van de werkelijkheid. Als deelnemer aan de reis kunt u afdalen tot bij de versneller en de indrukwekkende, gigantische detectoren bezoeken die de brokstukken van op elkaar gebotste deeltjes uitpluizen.

Meer info & boeken