Nieuwe meting uitdijing heelal in strijd met standaardmodel kosmologie

Het heelal dijt sneller uit dan tot nu toe werd gedacht. Dit stelt een internationale groep van astronomen op basis van metingen aan vergelegen lichtbronnen. Als hun metingen kloppen, is nieuwe natuurkunde nodig om de snelle uitdijing te verklaren.

Met behulp van zwaartekrachtslenzen tonen de waarnemingen de zwaartekrachtsverdeling tot een afstand die honderd keer groter is dan het sterrenstelsel zelf. Beeld: NASA, Andrew Fruchter and the ERO Team.
Via quasars en zwaartekrachtslenzen vonden de H0LiCOW-onderzoekers een snellere uitdijing van het heelal dan verwacht. Beeld: NASA, Andrew Fruchter and the ERO Team.

De nieuwe metingen kunnen niet verklaard worden door de meest simpele en gangbare modellen van de kosmologie. Ook zijn ze in strijd met eerdere metingen van de Planck Observatory-satelliet.

De onzekerheidsmarge van het resultaat is nog te groot om van een ontdekking te spreken. ‘Maar er is wel iets raars aan de hand’, zegt Sherry Suyu van het Max Planck instituut in Duitsland, die het onderzoek leidde.

Ballon met stippen

Dat het heelal uitdijt, is al sinds de jaren ’30 bekend dankzij metingen van de Amerikaanse astronoom Edwin Hubble. Hij zag dat verre sterrenstelsels zich sneller van ons af bewegen dan dichtbijgelegen stelsels. De verhouding tussen de snelheid en afstand van sterrenstelsels wordt daarom de Hubbleconstante genoemd.

uitdijing-heelal-ballon
De uitdijing van het heelal kun je zien als een ballon die wordt opgeblazen. Beeld: University of Michigan.

Dit verschijnsel kon verklaard worden door het heelal te zien als een ballon met stippen. Als je de ballon opblaast, bewegen de stippen zich steeds verder uit elkaar. Op dezelfde manier zorgt de uitdijing van het heelal ervoor dat sterrenstelsels zich bij elkaar vandaan bewegen. De Hubbleconstante is dus een maat voor de uitdijingssnelheid van het heelal.

Quasars

Om deze uitdijingssnelheid exact te bepalen, bestudeerden astronomen van de onderzoeksgroep ‘H0LiCOW’ met de Hubble-ruimtetelescoop en telescopen op aarde het licht van vijf quasars. Dat zijn zeer krachtige, flikkerende lichtbronnen op grote afstand van de aarde.

Het quasarlicht wordt vervormd door de zwaartekracht van sterrenstelsels op de voorgrond. Dit lenseffect kan ervoor zorgen dat lichtbundels uit elkaar getrokken worden, waardoor er van een enkele quasar meerdere afbeeldingen te zien zijn. Elke afbeelding reist via een ander pad van de ‘lens’ naar de aarde. Via het verschil in de tijd die het kost om die verschillende paden af te leggen, bepaaldende H0LiCOW-onderzoekers de uitdijingssnelheid van het heelal.

Donkere energie

achtergrondstraling
De bevindingen van de H0LiCOW-groep zijn in tegenspraak met metingen van het Planck Observatory aan de kosmische achtergrondstraling.

‘Het is indrukwekkend dat het de onderzoekers zo goed gelukt is om deze ingewikkelde meettechniek toe te passen’, zegt astrofysicus Massimo Meneghetti van het astronomische observatorium van Bologna, die niet betrokken is bij het onderzoek. ‘Hun resultaten zijn overtuigend.’

De bevindingen van de H0LiCOW-groep spreken de metingen van het Planck Observatory tegen. Deze observatiesatelliet bestudeert de kosmische achtergrondstraling: de vlak na de oerknal uitgezonden straling die nog steeds meetbaar is. Om hieruit een uitdijingssnelheid te halen, gebruikten astronomen het standaardmodel van de kosmologie. Hierin wordt aangenomen dat het heelal plat is en dat de hoeveelheid donkere energie erin constant is. Donkere energie is de onbekende drijfveer achter de uitdijing van het heelal.

Samen sterk

De bevindingen van de H0LiCOW-onderzoekers kwamen wel overeen met eerdere metingen waarbij gekeken werd naar supernova’s en sterren van het type Cepheïden. Hierbij werd ook een snellere uitdijing gemeten dan verwacht, maar de onzekerheid was te groot om de metingen van de Planck Observatory tegen te spreken. Samen staan de twee onafhankelijke metingen sterker.

Leestip: Schitterend heelal van Govert Schilling, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de Hubble-telescoop. Bestel het boek in onze webshop!
Leestip: ‘Schitterend heelal’ van Govert Schilling, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de Hubble-telescoop. Bestel het boek in onze webshop!

‘Als het standaardmodel van de kosmologie zou kloppen, dan verwacht je dat de drie metingen met elkaar overeenkomen’, zegt Suyu. Volgens haar kan het verschil in de nieuwe resultaten en de metingen van de Planck-satelliet betekenen dat de hoeveelheid donkere energie niet constant is, maar verandert in de tijd. De kosmische achtergrondstraling is namelijk afkomstig uit het jonge heelal. De Planck Observatory-meting zegt dus iets over de vroege uitdijingssnelheid van het heelal, terwijl de H0LiCOW-groep naar de uitdijing in latere tijden keek.

Het is ook mogelijk dat het heelal niet zo plat is als we denken. Meneghetti denkt er net zo over. ‘Het is natuurlijk mogelijk dat de metingen systematische fouten bevatten, maar het kan ook duiden op nieuwe fysica’, zegt hij. ‘Dit opent de weg naar spannend en nog onbekende scenario’s.’

Dorine Schenk

Dorine Schenk is stagiair bij de redactie van New Scientist. Ze studeerde (astro-)deeltjesfysica aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast schreef ze voor WRM Magazine en enkele andere media om zoveel mogelijk alle ontwikkelingen in de natuur- en sterrenkunde te mogen volgen. Volg haar op Twitter via @dorineschenk.

• Jan Martijn Everts

Is het dan toch een optische illusie, het versnelde uitdijen van het heelal? Volgens het ruimtetijdcontinuum is ruimte maal tijd gelijk aan 1. Als de ruimte (met constante snelheid of zelfs stagnerend) uitdijt door een oerknal dan neemt ruimte in volume toe. De tijd móet dan afnemen en doet dat in de vorm van trager ‘lopen’. Wij als mens en al onze meetapparatuur kunnen ‘het trager lopen van de tijd’ niet waarnemen of meten maar blijven tijd als een constante ‘zien’. Het gevolg daarvan is dat we een versneld uitdijen van het heelal ‘zien/meten’ maar dan is dan slechts een optische illusie.

“Volgens het ruimtetijdcontinuum is ruimte maal tijd gelijk aan 1”.
      Volgens wíé? En 1 wat?

“De tijd móet dan afnemen en doet dat in de vorm van trager ‘lopen’”.
      Trager ten opzichte van wat? En waarom? Zou er, volgens dit idee, dan niet gewoon mínder tijd moeten zijn?

Misschien moet je er toch nog een regenachtige zondagmiddag aan werken om de laatste puntjes op de i te zetten, voordat je deze baanbrekende theorie publiceert 😉

• Jan Martijn Everts

Zo, is het eruit? Als jij die regenachtige zondagmiddag dan eens opzoekt wie Einstein was en wat hij zoal publiceerde (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spacetime)

Ruimte*tijd=1, meer ruimte is minder tijd, minder tijd is niet logisch, tijd gaat dus gewoon langzamer, langzamere tijd merken we niet maar we zien dus ruimte versnellen. Het leven kan zo simpel zijn.

Als je niet wilt dat je een wat spottende reactie krijgt moet je geen onzin schrijven. Waar staat dat ‘Ruimte*tijd=1’, in je link?
          Het zou om te beginnen betekenen dat zowel ruimte als tijd eindig zijn, en omgekeerd evenredig in grootte. Hoe kom je daarbij?

Eeen prettige zondag!

@Jan Martijn

Vertel maar eens waar dat precies staat (onder welk kopje, etc., of minstens een tekst die ik kan vinden. Ik zie het zo niet staan en heb geen zin het hele artikel door te spitten.)
    Hoe wil je grootheden die niet per definitie eindig zijn vermenigvuldigen en er dan 1 uitkrijgen? De wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.

Afgezien daarvan, meer ruimte zou betekenen ‘minder tijd’. Maar dat vind je niet logisch, dus laat je ter compensatie de tijd maar wat langzamer lopen? Ja , als natuurkunde zo makkelijk was…

Tot slot: ‘langzamer’ is een begrip dat snelheid aangeeft. Snelheid is verandering per tijdseenheid. Welke tijd wil je gebruiken om de snelheid van tijd zelf tegen af te zetten?