Wie bijdehand is, kan daarmee vrienden maken. Maki’s die laten zien dat ze een lastige taak kunnen oplossen, krijgen daarna meer aandacht van hun groepsgenootjes, schrijven wetenschappers in vakblad Current Biology.

ringstaartmaki's
Wie slim is, kan lui zijn. Foto: Ipek G. Kulahci

Aanzien hebben is handig: wie hoog in de sociale rangorde staat of veel vriendjes heeft, hoort als eerste de nieuwtjes – waar lekker eten is bijvoorbeeld. Ook ringstaartmaki’s profiteren van een goed netwerk. Maar je positie in de groep bepaalt niet alleen hoe snel je nieuwe informatie te horen krijgt, andersom werkt het ook: als je zélf iets interessants weet, kun je daardoor in achting stijgen bij de rest.

Druif in een doosje

Onderzoekers van Princeton University in de Verenigde Staten ontdekten dit nadat ze twee groepen van ongeveer twintig ringstaartmaki’s een druif in een plexiglas doos hadden gegeven. Door een laatje open te trekken, konden de halfapen deze lekkernij bemachtigen. Opvallend was dat de dieren die vaak lieten zien dat ze het trucje doorhadden, daarna meer aandacht kregen van hun groepsgenootjes en vaker gevlooid werden.

‘Ik probeer robots te ontwikkelen die ook echt een nieuwe stap maken’
LEES OOK

‘Ik probeer robots te ontwikkelen die ook echt een nieuwe stap maken’

Hoe werkt vliegen? Dat lijkt een simpele vraag, maar voor luchtvaarttechnicus en bioloog David Lentink is het een levenslange zoektocht.

Meestal is vlooien een wederzijdse activiteit: jij vlooit mij en ik vlooi jou. Voor dominantere dieren geldt dit niet: die hoeven er zelf minder voor terug te doen. ‘Het is opvallend dat de dieren die veel werden bekeken, daarna ook vaker gevlooid werden zonder dat ze zich anders gingen gedragen’, vertelt onderzoeker Ipec Kulahci. Dat bewijst dat de dieren in aanzien stegen.

Dierenbrein en mensenlijf - Barbara Natterson-Horowitz
TIP Meer lezen over fascinerende overeenkomsten tussen mensen en dieren? Lees dan Dierenbrein & mensenlijf van Barbara Natterson-Horowitz en Kathryn Bowers Bestel nu in onze webshop

De maki’s kregen steeds maar één druif, dus de rest kon niet meesnoepen. En zelfs nadat de onderzoekers de druivendoos weg hadden gehaald, bleven de handige maki’s populair. De extra aandacht moet dus wel iets te maken hebben gehad met de slimmigheid die de beestjes tentoonspreidden.

Afkijken

‘Succesvolle dieren trekken de aandacht naar zich toe’, legt primatoloog Jan van Hooff uit, die zelf niet betrokken was bij het onderzoek. ‘De toekijkers zoeken ze daarna vaker op. Die voorkeursbehandeling is prettig voor de slimme maki, maar ook de rest profiteert hiervan: die kunnen zo zien wat de ander succesvol maakt en hiervan leren.’

Bovendien hebben dominante dieren meer in de melk te brokkelen bij het maken van beslissingen. ‘Zo bepaalt de interactie tussen cognitieve vaardigheden en het sociale gedrag van de beestjes bijvoorbeeld waar en hoe naar voedsel gezocht wordt’, legt onderzoeker Kulahci in het persbericht uit. Op die manier profiteert iedereen van de populaire bollebozen.

Mis niet langer het laatste wetenschapsnieuws en meld je nu gratis aan voor de nieuwsbrief van New Scientist.

Lees verder: