Oude sterren blijken slechte gastheren te zijn voor hun planeten. Amerikaanse astronomen concludeerden dat senior-sterren hun nabije planeten compleet uiteen scheuren.

De ultieme burenruzie. Deze ster staat op het punt zijn nabije planeet uiteen te scheuren.  Bron: M. Weiss/CXC/Nasa
Bron: M. Weiss/CXC/Nasa

Om tot deze conclusie te komen, observeerden planeetdeskundigen Kevin Schlaufman en Joshua Winn 142 sterren in ons melkwegstelsel. Ze zagen iets opvallends toen ze op zoek gingen naar ‘hot Jupiters’ – grote planeten die dichter bij hun ster staan dan Mercurius bij onze zon staat

Tijdens de doorlopende speurtocht naar sterren met planeten hebben astronomen veel zonachtige sterren met hete Jupiters ontdekt. Alleen oude sterren, subreuzen genaamd, blijken vrijwel nooit hete Jupiters bij zich te hebben. Tot nog toe wijten astronomen dat aan de oorspronkelijke massa van de oude subreuzen, die tot wel twee keer de massa van de zon zou zijn. De grote massa zou de plek waarop planeten vormden sterk hebben beïnvloed, waardoor een nabije planeet als een hete Jupiter nooit kon ontstaan.