Als het heelal ineens ten onder gaat is dat de schuld van het higgsdeeltje

De kans bestaat dat er op dit moment, in een verre hoek van het heelal, een higgsdeeltje is ingestort. Dit zou een uitdijende bubbel van negatieve energie veroorzaken, die uiteindelijk het hele universum opslokt.

Tijd en ruimte zoals wij dat kennen, zal ooit stoppen te bestaan. Dat voorspelt het standaardmodel van de deeltjesfysica, de tak van natuurkunde die zich bezighoudt met subatomaire deeltjes.

Onderzoekers van de Harvard University hebben nu preciezer dan ooit berekend hoe lang dat nog duurt. Over ongeveer 10139 jaar gaat het licht hier uit. Eerdere, vagere schattingen voorspelden dat we nog grofweg 10100 jaar hadden.

In dit scenario gaan we niet, zoals meestal gedacht, ten onder aan een ‘Big Freeze’ – waarbij donkere energie de uitdijing van het heelal versnelt totdat er een koude, donkere ruimte overblijft – maar worden we door het higgsdeeltje in één klap de ondergang in geholpen.

‘We wilden de vorige schattingen verbeteren en het exacte moment zo precies mogelijk bepalen’, vertelt Anders Andreassen van de Harvard University. Met zijn collega’s maakte hij een berekening waarin hij alles meenam wat bekend is over de massa’s en interacties van deeltjes. Ook de massa van het higgsdeeltje werd meegenomen.

Higgsboson

De huidige massa van de higgsboson – vastgesteld op 125 gigaelektronvolt – is mogelijk niet de laagste waarde die het deeltje kan hebben. Je kunt dit je voorstellen alsof het deeltje in een dal ligt, met daarnaast een heuvel en daarachter een nog lager dal. Omdat het deeltje niet over de heuvel heen kan, ligt het voorlopig stabiel in het hogere dal.

Dat kan op een dag echter veranderen. Dat komt doordat het higgsboson een subatomair deeltje is, dat zich ook kan gedragen als golf. Daardoor zou het door de heuvel heen kunnen graven, op weg naar het lagere dal – oftewel: de lagere energietoestand.

Stroperig

Dat heeft grote implicaties voor ons heelal. Het higgsdeeltje is essentieel, omdat het alle andere deeltjes in het universum hun massa geeft. Volgens het standaardmodel van de natuurkunde hebben deeltjes van zichzelf geen massa. Die massa komt van iets anders: het higgsveld. Je kunt dat een beetje zien als een stroperige brij waarin deeltjes blijven kleven. Hoe meer ze blijven kleven, hoe zwaarder ze zijn.

Omdat het higgsveld zo belangrijk is, zou een verandering van zijn eigenschappen desastreus zijn voor de bouwstenen van ons heelal. Scheikundige reacties – en daarmee leven – zijn afhankelijk van deze bouwstenen. Als die fundamenteel veranderen, verdwijnt de wereld zoals wij die kennen.

LEESTIP In De melodie van de natuur legt Ivo van Vulpen uit wat het higgsdeeltjes is en hoe natuurkundigen het hebben opgespoord. €21,99 Bestel nu in onze webshop

Zomaar verdwenen

We zien maar een heel klein stukje van het heelal. De kans dat buiten ons blikveld iets heel onwaarschijnlijks gebeurt, is daardoor vrij groot. Het universum is misschien wel oneindig groot – en dan is de kans dat érgens een higgsdeeltje door de heuvel heen graaft best aanwezig. Als zo’n deeltje vervalt naar een lagere energietoestand, zou zich op die plek een groeiende bubbel vormen met randen van negatieve energie – met ín de bubbel een compleet ander universum.

Die bubbel zou ons op een dag ook bereiken – maar dit zouden we nooit kunnen voorspellen. Volgens Einsteins relativiteitstheorie kan informatie niet sneller reizen dan de lichtsnelheid – en dus zouden we geen enkele waarschuwing krijgen. ‘We zien het nooit aankomen’, zegt Andreassen.

‘Het is ontnuchterend om je deze bubbel voor te stellen – met zijn muur aan negatieve energie die met de snelheid van het licht op ons af racet’, schrijven Andreassen en zijn collega’s in hun artikel. In plaats van dat ons heelal zich langzaam uitstrekt tot zijn koude dood, zou het dus ook kunnen afstormen op een botsing met zo’n bubbelrand.

Bron van vernieling

Het is indrukwekkend hoe precies dit resultaat is, zegt Ruth Gregory van de Durham University in het Verenigd Koninkrijk over het onderzoek. ‘Aan de andere kant hebben ze de zwaartekracht niet meegenomen in hun berekeningen.’

Die zwaartekracht zit evenmin in het standaardmodel van de natuurkunde. Dat model is bovendien hopeloos incompleet – het kan ook donkere materie en donkere energie niet verklaren. Er zijn al veel uitbereidingen van dit model voorgesteld met deeltjes die het higgsdeeltje zouden stabiliseren, waardoor het universum mogelijk eeuwig kan bestaan.

Greorgy heeft zelf aangetoond dat een enorme curve in de ruimtetijd rond een microscopisch klein zwart gat de bron kan zijn van de higgs-inzakking – een beetje zoals een stofje in kokend water een belletje kan veroorzaken. Dat betekent dat komische destructie nog veel waarschijnlijker is.

Dat dit nog niet gebeurd is tijdens de miljarden jaren dat het universum al bestaat, suggereert dat er stabiliserende deeltjes zijn die helpen om deze apocalyps te voorkomen.

Mis niet langer het laatste wetenschapsnieuws en meld je nu gratis aan voor de nieuwsbrief van New Scientist.

• Lob Naj

Wat een geruststelling.Als ik vergeet het licht uit te doen,doet het higgsdeeltje het wel voor mij.Alleen duurt het even.

• Mentor Depret

Leuk zeg die kosmische ramp scenarios. Echter het enige scenario waar we ons echt zorgen moeten over maken is de razend snelle vernietiging van ons unieke leefmilieu op planet Earth.

• Jan

Ik ga eerst even koffie zetten, lijkt me wel lekker!

• marcel

Het gaat er niet om dat het gebeurt, maar dat het kan gebeuren. Meer kennis van de natuur om er meer van te begrijpen.

• Herman

Waarom is het een intelligente theorie als het Higgsdeeltje heet en een domme als het God heet?

Omdat het bestaan van het Higgsveld en -deeltje voortvloeide uit de goed onderbouwde theorieën en het bestaan van het deeltje vervolgens is waargenomen.

Een God daarentegen volgt niet uit enige wetenschappelijke theorie en is evenmin ooit waargenomen.

• Edgar Korteweg

En dat zal ook gebeuren over 1000-1300 jaar vanaf nu gerekend. Hoe weet ik dat zo dat het slechts 1000-1300 jaar zal duren voordat dit echt gaat gebeuren….

Nou dat was al +/- 2000 geleden geprofeteerd door Petrus in de Bijbel.

het Higgs deeltje/boson heet niet voor niets “The God particle” zo genoemd door een Joodse geleerde, zou het dus toeval zijn dat uit alle 1000-den namen die mr Higgs had kunnen krijgen “toevallig” ook Peter heet ? net als zijn naam genoot Peter de apostel van Jezus die deze voorspelling deed ca 2000 jaar geleden dat het universum zou vergaan met een grote knal waarbij de elementen zouden verbranden zoals in 2 Petrus 3 precies beschreven staat OP .. jawel de Day of the Lord God….

10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
        …..
        12 Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.

precies wat ook met het ineen storten van het Higgs veld zou gaan gebeuren.

Petrus voor spelde het, de wetenschap ontdekte het, een Joodse geleerde – Leon Max Lederman -benoemde het en uiteindelijk zal God het uit gaan voeren over ca 1000-1300 jaar. Doe je voordeel met deze kennis.

• Edgar Korteweg

God is misschien niet direct waargenomen, maar wel degelijk zijn acties…. tenmisnet als je ze herkend…. iemand die God niet serieus neemt zal ze ook niet herkennen, maar dan nog daarmee verdwijnt God niet.

God is reeel of Hij is niet reeel.

en er zijn teveel zaken toevallig om aan toevalligheid toe te schrijven die allemaal op God wijzen, maar daarvoor zul je je in dat onder werp moeten verdiepen. Iemand die slechts oppervlakkig wenst te kijken zal nooit iets zien.

• Edgar Korteweg

En dat zal ook gebeuren over 1000-1300 jaar vanaf nu gerekend. hoe weet ik dat zo.

nou dat was als 2000 geleden geprofeteerd door Petrus in de Bijbel.

…..

precies wat ook met het ineen storten van het Higgs veld zou gaan gebeuren.

• M.A.

Je valt in herhaling: het is bij jou drogreden na drogreden na drogreden. Probeer het eens met zuivere logica, meneer Kortdoordebocht.

Het is evident dat je niet weet waar je het over hebt, nep-chemicus. Sla je bijbel dicht en lees ook eens een ander boek. Stel je voor, misschien leer je er wel wat van!

Doe je voordeel met deze tips.