Bath (GB) – Levercellen kunnen veranderen in alvleeskliercellen. Dat biedt hoop voor de diabetesbestrijding.

Elke dag spuiten is de normaalste zaak van de wereld voor 150 miljoen diabetespatiënten. Hun alvleesklier maakt te weinig insuline, wat een essentieel hormoon is voor de afbraak van suiker. Onderzoekers van de universiteit van Bath zijn er bij kikkervisjes in geslaagd levercellen om te zetten in alvleeskliercellen.
De onderzoekers dienden aan levercellen van kikkerembryo's het ingeschakelde Pdx1-gen toe. Cellen die dit gen hebben worden automatisch alvleeskliercellen, het gen bepaalt dus de identiteit van de cel. Bij sommige kikkervisjes was de hele lever in een alvleesklier veranderd, bij andere visjes schakelden maar een paar cellen om.
Bij een kweek van menselijke cellen veranderden levercellen ook massaal in alvleeskliercellen. Na een week waren de nieuwe alvleeskliercellen nog steeds stabiel. De cellen produceerden ook de gewenste stof insuline.
De volgende stap is nu om te kijken of de nieuwbakken alvleesklier bij een hoge bloedsuikerspiegel insuline produceert. Als dit het geval is, zullen de wetenschappers muizen met diabetes proberen te genezen.
Collega-wetenschappers zijn sceptisch over deze vondst. Zij zijn bang dat het Pdx1-gen zo maar aan- en uitgezet kan worden, wat kanker kan veroorzaken.

Mariëtte Bliekendaal