Krokodillen en alligators zijn betere klimmers dan voorheen gedacht. De dieren kunnen zelfs de boomkronen bereiken.

Een mississippialligator (Alligator mississippiensis) zoekt het hogerop. Bron: Kristine Gingras, University of Tennessee
Een mississippialligator (Alligator mississippiensis) zoekt het hogerop.
Bron: Kristine Gingras, University of Tennessee

Amerikaanse onderzoekers bekeken het gedrag van verschillende krokodilsoorten in Australië, Afrika en Noord-Amerika. Zij concludeerden dat vier soorten het vaak hogerop zoeken in de bomen. Hoe hoog die dieren klimmen, is afhankelijk van hun grootte: hoe kleiner de krokodil, hoe hoger hij klimt. Het record ligt rond de vier meter hoog.

Hoewel er anekdotisch bewijs bestond dat krokodillen bomen beklimmen, was dit niet eerder bevestigd door een wetenschappelijke studie. De publicatie, die verscheen in het wetenschappelijke blad Herpetology, brengt daar nu verandering in.

Train je blik: wie focust op de omgeving, ervaart minder stress