Kaketoes zijn in staat om ingewikkelde sloten te kraken die uit vijf verschillende vergrendelingen bestaan.  De kaketoes die de puzzel niet zelf kunnen oplossen, kijken bij anderen af om de handigheid te leren.

Kaketoe Muppet schroeft een boutje los. Bron: Alice Auersperg
Kaketoe Muppet schroeft een boutje los.
Bron: Alice Auersperg

Door een vijfvoudig slot te kraken, bewijst de kaketoe dat hij een grotere technische intelligentie heeft dan biologen voorheen dachten. Wetenschappers van de universiteit van Oxford, de universiteit van Wenen en het Max Planck Instituut daagden tien kaketoes (Cactua goffini) uit om de sloten te kraken. Ze plaatsten een transparant doosje bij de kaketoes waarin een lekkere noot was verstopt. Om het hapje te bereiken, moesten de vogels een reeks van vijf verschillende sloten oplossen.

De vogels moesten eerst een pin verwijderen, en daarna een schroef en een bout weghalen. Vervolgens moesten ze een wiel een kwartslag draaien. Ten slotte moesten ze een grendel opzij schuiven.