Onderzoekers uit Delft willen het graf van Willem van Oranje liefst morgen nog openen voor forensisch onderzoek. Maar volgens Poolse wetenschappers zetten ze daarmee hun leven op het spel. De Polen waarschuwen voor de ‘schimmel des doods’, die zich ophoudt in grafruimtes. De schimmel maakte mogelijk eerder al slachtoffers onder de onderzoeksteams die farao Toetanchamon en de Poolse koning Kazimierz uit hun graf lichtten.

De ‘vloek uit het graf’ is de schimmel Aspergillus flavus, beweert microbioloog prof dr Wieslaw Barabasz in het januarinummer van NWT. De schimmel produceert kankerverwekkende aflatoxines. Deze zweven rond in het grafruim en komen in de luchtwegen terecht, waar ze tumoren kunnen veroorzaken. Een verstandig mens laat dichte graven dicht, menen de Poolse microbiologen.

Nederlandse microbiologen zien echter niets in het verhaal van hun Poolse collega’s. Schimmeldeskundige Rob Samson beweert al dertig jaar Aspergillus flavus in te ademen, maar niks te mankeren. In de NWT veegt Samson de vloer aan met de Poolse bangmakerij, en helpt de hardnekkige mythe rond de dodelijke grafschimmel voor eens en voor altijd uit de wereld.

Hoe kunstmatige intelligentie de manier waarop we rouwen kan transformeren