Als ze de keuze hebben, kiezen fruitvliegjes ervoor hun eitjes in citrusvruchten te leggen. Die conclusie trekken Zweedse biologen in een publicatie die op 5 december verschijnt in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology.

Een fruitvlieg op een stuk citrusvrucht. Bron: Current Biology, Dweck et al.
Een fruitvlieg op een stuk citrusvrucht.
Bron: Current Biology, Dweck et al.

‘Vliegen die hun eitjes in fruit willen leggen zijn een stuk kieskeuriger dan we voorheen dachten’, zegt onderzoeksleider Marcus Stensmyr in een persverklaring. De vliegen in zijn onderzoek vertoonde een duidelijke voorkeur voor citrusvruchten.

Volgens Stensmyr kiezen de fruitvliegen voor de citrusvruchten omdat vijandelijke sluipwespen juist een hekel hebben aan citrus. Sluipwespen leggen hun eitjes in de larven van andere insecten. Wanneer de sluipwesp-eitjes uitkomen, eten de wespenlarven hun gastheer van binnenuit op. Door hun eitjes in citrusvruchten te plaatsen, verlagen fruitvliegen de kans dat hun jongen sterven als het maal van sluipwesplarven.