Biologische klok laat hanen kraaien

Niet de eerste tekenen van zonsopkomst, maar hun biologische klok zorgt ervoor dat hanen elke ochtend kraaien.

Afbeelding: Current Biology, Shimmura et al.

Kraait de haan elke ochtend omdat hij merkt dat de zon opkomt of heeft hij een biologische klok? Japanse onderzoekers hebben dat mysterie ontrafeld: de haan kraait omdat zijn interne klok hem ertoe aanzet. Dat concluderen ze in het vakblad Current Biology.

De Japanners plaatsten hanen eerst twee weken in een omgeving met 12 uur licht en 12 uur gedimd licht en vervolgens twee weken in voortdurend gedimd licht. In beide situaties begonnen de hanen hun gekraai elke ochtend om nagenoeg dezelfde tijd.

De hanen gingen in permanent gedimd licht wel langer door met kraaien. Daarnaast nam de hoeveelheid gekraai in de tweede week met gedimd licht sterk af. Volgens chronobioloog Domien Beersma van de Rijksuniversiteit Groningen doen deze effecten niks af aan de conclusie. ‘Het gaat in deze studie om het 24-uurs-ritme van het gekraai en dat blijft ook in gedimd licht duidelijk aanwezig, terwijl de hanen geen enkele informatie hebben over dag en nacht. Dat de hoeveelheid licht wel invloed heeft op de hoeveelheid gekraai en het aanhouden ervan, is een ander verhaal’, aldus Beersma.

Yannick Fritschy

Yannick Fritschy is wetenschapsjournalist en redacteur bij New Scientist. Hij schrijft over alle wetenschappen, met een voorliefde voor sterrenkunde en taal. Daarnaast zit sport in zijn DNA. In zijn vrije tijd doet Yannick veel aan voetbal en hardlopen.