Voor update op 18 februari 2014: scroll naar beneden

Oh, zucht. Het is weer zover: een steen op Mars zorgt voor ophef omdat hij mogelijk bewijst dat aliens bestaan. Op 8 januari schoot marsrover Opportunity een kiekje van het mysterieuze object. Vervolgens reageerde Rhawn Joseph, zelfverklaard wetenschapper, door Nasa voor de rechter te slepen.

Wacht. Wat? Rewind.

Wat inspireerde Joseph tot deze drastische actie? Hij zag de foto die Opportunity nam en snapte niet dat Nasa niet meteen in actie kwam om dit vreemde object wetenschappelijk en doorgrondig te bestuderen. Hij noemde het verschijnsel een ‘vermeend biologisch organisme’. Nasa noemde het een steen. Maar Joseph wees erop dat de steen op onverklaarbare wijze was verplaatst. Nasa zei dat de wielen van Opportunity tegen de kei waren gebotst, waardoor hij naar voren rolde en in het zicht van de rover kwam.

Joseph is niet tevreden met deze verklaring. Het object lijkt immers op een ‘paddenstoelachtige schimmel, een organisme dat bestaat uit korstmossen en blauwalgen.’ En dus ‘hebben we misschien leven op Mars ontdekt’, aldus Joseph.

Marssteen
Het object dat de ophef veroorzaakte, rechts in beeld.

‘Elke intelligente volwassene, adolescent, kind, chimpansee, aap, hond of knaagdier met ook maar een greintje nieuwsgierigheid zou een komvormige structuur die zomaar verschijnt, terwijl het er twaalf dagen eerder niet was, benaderen, onderzoeken en bestuderen. Maar dat geldt niet voor Nasa en haar roverteam, die zelfs weigerden  een close-up te maken’, moppert Joseph in zijn verklaring. En dat is ‘onverklaarbaar, roekeloos nalatig en bizar’.

Laten we duidelijk zijn, als er echt iets curieus op Mars gevonden wordt, zal ook ik op de barricades klimmen om een onderzoek te eisen. Maar niet op basis van een vage foto. En niet wanneer veel slimmere, meer geleerde mensen wiens werk het is om juist deze dingen te onderzoeken, laten weten dat uit hun metingen blijkt dat er echt niets boeiend gaande is. Want laten we duidelijk zijn: Nasa heeft de zoektocht naar leven op Mars als een van haar hoogste doelen gesteld.

Maar wat ik voornamelijk bizar vind is dat de beste man oppert dat Nasa, die organisatie die grote geldbedragen investeert, talloze wetenschappers traint en zelfs mensenlevens verloor in de zoektocht naar nieuwe kennis over het heelal en andere werelden geen greintje nieuwsgierigheid heeft.

Goed. Inmiddels houdt Nasa de eer aan zichzelf en handelt de zaak netjes af. Ze willen geen uitspraken doen over een lopende rechtszaak, maar Nasa-onderzoeksleider Steve Squyres was wel bereid wat brekend nieuws te delen over de mysterieuze levensbevattende marsschimmel: ‘We hebben het object nogmaals met onze microscoop bekeken. Het is een steen’.

De verklaring van Rhawn Joseph is te vinden onder deze link.

_____________________________________________________

Update, 18 februari

Toch een steen

Nasa zou Nasa niet zijn als ze niet elke vraag tot in detail beantwoordt. En dus liet de ruimtevaartorganisatie hun marsrover nog eens extra goed onderzoeken wat hij had aangereden. Ze lieten Oppertunity een stukje verder rijden, en vervolgens achterom kijken. Daar zag Oppertunity een groter stuk steen, waar de mysterieuze kei vanaf was gebroken. De twee passen als puzzelstukjes in elkaar. De rover heeft de steen zelf in tweeën gebroken toen hij tegen de kei op botste. De steen bevat voornamelijk veel zwavel en mangaan, zo onthulde verder onderzoek.

De steen die voor de ophef zorgde is linksonder in beeld. In het midden is de steen te zien waar dit stuk vanaf brak.  Bron: NASA / JPL-Caltech / Cornell Univ. / Arizona State Univ.
De steen die voor de ophef zorgde, is linksonder in beeld. In het midden is de steen te zien waar dit stuk vanaf brak.
Bron: NASA / JPL-Caltech / Cornell Univ. / Arizona State Univ.