Games nu echt levensecht

Met een enorme monstertruck rij ik dwars over het Leidseplein terwijl er enkele kilometers verder atoombommen neervallen. Hoewel de kans heel klein is dat dit scenario zich ooit daadwerkelijk afspeelt, kan het mogelijk in de toekomst. Verschillende spelontwikkelaars zijn namelijk druk bezig om objecten, buurten en zelfs hele steden te digitaliseren.

Sony wist het concept van een digitale wereld al samen te vatten in de slagzin: Live in your world, play in ours. Dat was in 2002, toen spelcomputers nog niet de kracht bevatten om realistische omgevingen neer te zetten. Hoewel de Playstation 2 spelfanaten verbaasde met prachtige beelden, verbleekten die met de realiteit. Die kloof lijkt nu gedicht met de komst van ‘supercomputers’ zoals de Playstation 3, Xbox One en de verbeterde desktop.

3D-model

Iso-clean
Een digitale reconstructie van Montreal. Bron: ReROLL

De computers zijn klaar om je om te dompelen in een digitale wereld. Een klein nadeel: die digitale wereld moet nog wel even in elkaar worden gezet. Een techniek, genaamd fotogrammetrie, moet daarvoor zorgen.

Met fotogrammetrie kunnen spelontwikkelaars op zeer precieze wijze 3D-modellen van de realiteit creëren. De techniek analyseert honderden foto’s die genomen zijn vanuit verschillende hoeken (van bijvoorbeeld een bergketen) en maakt daar een 3D-model van. Dat model dient als basis waarop vormgevers de foto’s weer plakken. Daardoor lijken de 3D-modellen niet alleen qua vorm op het origineel, maar ook qua uiterlijk.

Pools bos

Een van de spelontwikkelaars die druk in de weer is met fotogrammetrie, is het Poolse bedrijf The Austronauts. In hun spel, The Vanishing of Ethan Carter, loop je rond in Poolse bosgebieden. Andrew Poznanski van The Austronauts maakte talloze foto’s om een plek in de Poolse bossen te digitaliseren. De digitale replica’s die je daaruit kan distilleren zijn zo’n nauwkeurige weerspiegeling van de echte wereld dat forensisch specialisten fotogrammetrie gebruiken bij de analyse van een plaats delict.

TVoEC_ScreenShot_03
Talloze foto’s zijn nodig om een exacte replica van de echte wereld te distilleren. Bron: The Astronauts

Digitale stad

Andere spelontwikkelaars gaan nog een stap verder dan The Austronauts. Zo wil de Canadese spelontwikkelaar Pixyul met fotogrammetrie niet alleen plaatsen digitaliseren, maar de hele wereld, te beginnen met het centrum van Montreal. Onmogelijk zou je denken. Zelfs Google had jaren nodig voor de ontwikkeling van de dienst Street View. Hoewel Google auto’s inzette, pakt Pixyul het iets rigoureuzer aan. Voor een 3D-model van Montreal alleen al zijn miljoenen foto’s nodig vanuit hoeken die niet te bereiken zijn met een auto. Pixyul kiest daarom het luchtruim. Drones uitgerust met camera’s moeten de enorme stad fotograferen waarna de spelontwikkelaar de beelden omzet in een digitale stad. Digitaal Montreal lijkt er aan te komen. Volgend jaar verschijnt namelijk het eerste deel van het spel ReROLL dat zich afspeelt in het centrum van Montreal. Dat digitale centrum is maar liefst 25 vierkante kilometer groot. Afgaande op de trailer is het resultaat verbluffend. Of het eindresultaat daadwerkelijk zo verbluffend is, weten we als het spel te koop is.

reroll
Drones fotograferen hele bergketens en zetten die foto’s om in 3D-modellen.

De nieuwste spelcomputers kunnen de spellen in principe aan, en binnenkort zijn ook de spelontwikkelaars er klaar voor. Nu nog de vraag hoe het spel op de computer beland. Het kost namelijk enorm veel geheugen om zo’n spel op te slaan. Je zou al gauw zo’n 200 dvd’s nodig hebben voordat je loopt in digitaal Montreal. Een andere optie is om het spel te downloaden. Je computer is dan dagen bezig en vreet een enorme hoeveelheid stroom.

Bekijk hieronder een preview van ReROLL:

Lees verder:

Over de auteur

Kevin Liebrand

Kevin is stagiair wetenschapsjournalistiek bij de redactie van New Scientist. Hij studeert mariene biologie en wetenschapscommunicatie. Kevin is te vinden op Google+



Plaats een reactie