Voor Surreal Science gaf een kunstenaar zijn eigen draai aan een verzameling 19e-eeuwse wetenschappelijke studieobjecten.
Een gipsmodel van een stukje maanoppervlak. Een setje toverlantaarnplaatjes met uitgestorven dieren. Wasmodellen van door ziekte vervormde citroenen. Het zijn maar drie voorbeelden van de vele 19e-eeuwse studieobjecten die oud-bankier Joris Loudon verzamelde, en die nu zijn tentoongesteld in het Haarlemse Teylers Museum, onder de noemer Surreal Science.
Dat surrealistische komt vooral voor rekening van kunstenaar Salvatore Arancio, die zijn eigen touch aan de verzameling mocht toevoegen. Zo is een gekleurde staaf van keramiek naast een model van een slangenkop gehangen en wordt gekleurd licht geprojecteerd op een setje kunstplanten. Op één muur is zelfs een film te bekijken met bevreemdende beelden van kronkelende wormen, een kloppend hart, een rups en meer.
Wie dat allemaal te artsy vindt en vooral geïnteresseerd is in de wetenschap, komt er wat bekaaid van af. Bij de meeste objecten zelf is geen informatie te vinden – en wie even naar voren leunt om iets van dichtbij te bekijken, laat al snel een alarm afgaan. Wel zijn er hand-outs die heel kort vertellen wat wat is, maar die lijken de meeste bezoekers over het hoofd te zien.
Ook mét hand-out blijft Surreal Science vooral een kwestie van een rondje lopen en afwachten of de combi van wetenschap en kunst je aanspreekt. Daarmee is dit meer een tentoonstelling die je even meepikt als je toch al naar het Teylers Museum ging, dan een die een apart tripje naar het museum rechtvaardigt.