Metamorfose toont niet alleen de ontwikkeling van rups tot vlinder, maar belicht ook het bewogen leven van de zeventiende-eeuwse insectenschilder en -onderzoeker Maria Sybilla Merian.

Over de stengel van een groene plant kruipt een rups. Wanneer hij een goede plek gevonden heeft, hecht hij zich vast aan de stengel en verandert hij in een ‘dadelpit’ – de term die insectenonderzoeker Maria Sybilla Merian gebruikte voor de pop waarin een rups tot vlinder uitgroeit.

Een vrouw uit de zeventiende eeuw die de natuur bestudeert en afbeeldt, en daarmee zichzelf weet te onderhouden: Merian is een veelbelovend personage voor een film. De makers hebben ervoor gekozen om Merians geschiedenis te vertellen in de vorm van een kostuumdrama. Daar moet je natuurlijk van houden. Die scènes zijn bovendien wat onvolledig: tijdens de film is vaak niet duidelijk welke rol de aanwezigen vervullen in het leven van Merian en de historische achtergrondinformatie is schaars. Zo zien we dat Merian zich aansluit bij de Labadisten, maar waarom ze dat doet, wie die Labadisten waren en waarom ze vervolgens weer vertrekt, wordt niet duidelijk.

Gelukkig worden de kostuumscènes afgewisseld met mooie beelden van rupsen die Merian tijdens haar leven bestudeerde en tekende. De close-ups van etende, drinkende en poepende beestjes zijn heel vertederend en brengen de diertjes echt tot leven.

Metamorfose is te zien in diverse filmtheaters.
Pim Zwier (regie, script, camera, montage).
98 minuten