In Geniaal vitaal onthult de Duitse dermatoloog Yael Adler de biologie achter veroudering en deelt ze haar tips tegen rimpels en grijze haren.

Yael Adler onderwijst de lezers van Geniaal vitaal over onderwerpen zoals DNA, cellen en het immuunsysteem. Daarbij wil ze wel te veel hooi op de vork nemen. De basiswerking van het menselijk lichaam doorgronden, kost de meeste mensen jaren aan studietijd, maar Adler poogt alle informatie in enkele hoofdstukken samen te vatten. En hoewel ze dit helder doet, is het maar de vraag of het niet te veel informatie is. Less is more is een advies dat bij Geniaal vitaal duidelijk niet omarmd is.

Dit probleem manifesteert zich ook in de overvloed aan adviezen die Adler geeft. Met zo’n honderd lifestyletips lijkt het haast onmogelijk om alles goed te doen. Zo stimuleert Geniaal Vitaal mogelijk meer onzekerheid en wanhoop dan zelfvertrouwen.

Advies zonder onderbouwing

Dat zit hem ook in de thema’s van het boek, die vooral cosmetisch van aard zijn. Levervlekken, hangtieten en haaruitval worden gezien als iets dat voorkomen moet worden.

Er is niks mis met geven om je uiterlijk. En wie daar behoefte aan heeft, verdient het om wetenschappelijk onderbouwde adviezen te krijgen. Maar daar schuilt nog een knelpunt: Adler vermeldt haar bronnen niet. Lezers moeten erop vertrouwen dat koemelk slecht voor je is en dat je je gezicht niet met zeep mag wassen, maar kunnen de wetenschappelijke onderbouwing hiervoor niet checken. Al met al belooft Geniaal vitaal meer dan het waarmaakt.