Als je een menukaart vol gezond voedsel bekijkt, moet je niet vreemd opkijken als je toch ineens trek krijgt in die ene cheeseburger die op de kaart staat. Een overdaad aan gezond voedsel maakt het op een of andere manier gemakkelijker te kiezen voor de ongezonde optie.
Op dezelfde manier kun je naar ons internetgedrag kijken, stelt de Amerikaanse MIT-onderzoeker, mediaexpert en internetactivist Ethan Zuckerman in zijn boek Rewire. Net als de salades op de menukaart, zorgt de onmetelijke informatievoorziening op internet er volgens Zuckerman voor dat we ons vooral verdiepen in de statusupdates van onze vrienden op Facebook. Die neiging heeft ertoe geleid dat we minder nieuws consumeren over mensen waarmee we ons niet identificeren.
Zuckerman toont dat onder meer aan met cijfers over de buitenlandverslaggeving in de VS – die tussen 1979 en 2009 sterk is gedaald. We willen meer lokaal en minder internationaal nieuws. Het gevolg van die digitale
‘stammencultuur’ is dat we in feite geen goede wereldburgers zijn, aldus Zuckerman. De auteur stelt diverse inspirerende oplossingen voor om het internet ons een duwtje in de goede richting te laten geven. Een voorbeeld is veel geavanceerdere vertaalprogramma’s ontwikkelen, zodat we in ieder geval berichten in andere talen beter kunnen lezen.
- Rewire: Digital cosmopolitans in the age of connection
- Ethan Zuckerman
- W. W. Norton
- €26,99
- Bestel dit boek in onze webshop