Zo, nu ik je aandacht heb getrokken, kan ik mooi vertellen over het boek dat ik onlangs heb gelezen: Concentratie van Stefan van der Stigchel, hoogleraar cognitieve psychologie aan de Universiteit Utrecht.
Ben ik je aandacht alweer verloren? Dat zou goed kunnen. In onze veranderende maatschappij vinden we het steeds moeilijker om onze aandacht ergens voor langere tijd op te richten. Prikkels van onze smartphone en allerlei reclame-uitingen in de wereld om ons heen vechten continu om onze belangstelling.
Bedrijven proberen onze aandacht te trekken door in te spelen op onze basale emoties. Ze maken gebruik van het feit dat we naakte mensen en enge situaties vaak interessant vinden, legt Van der Stigchel uit. Door alle technologische ontwikkelingen en de grote toename van informatie neemt deze strijd om aandacht alleen maar toe.
Is er dan geen enkele hoop? Gelukkig wel. Van der Stigchel vertelt met goede wetenschappelijke onderbouwingen en interessante voorbeelden waarom het moeilijk is om je te concentreren. Ook komt hij met praktische tips om de concentratie te verbeteren, als ontvanger van informatie en als zender. Wist je bijvoorbeeld dat je informatie het best kunt aanbieden in de vorm van een kaasplankje? Gebruik afwisselende smaken, zodat de ontvangers voortdurend geprikkeld blijven. De kunst van dit laatste verstaat Van der Stigchel zelf erg goed: mijn aandacht verslapte geen moment tijdens het lezen.
Ik hoop trouwens niet dat ik de indruk heb gewekt dat New Scientist zich bezighoudt met naaktfoto’s van de Colombiaanse zangeres Shakira. Via de afbeelding hieronder kun je je verlekkeren aan de onbedekte schoonheid van Shakira, een 17,6 kilometer brede krater op de planeet Venus.