Bemoeizuchtige bijrijders kunnen zelfs de meest stoïcijnse chauffeurs tot waanzin drijven. Maar voor zelfrijdende auto’s zou hun ergerniswekkende commentaar wel eens kunnen leiden tot het perfecte rijgedrag.

De software van zelfrijdende auto’s wordt vaak getraind aan de hand van uren beeldmateriaal van mensen achter het stuur. Normaal gesproken gaat dat alleen om opnames van waarin menselijke automobilisten voorbeeldig rijden. In niet-ideale situaties zou dat tot problemen kunnen leiden. Een zelfrijdende auto die op een kettingbotsing afrijdt, zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen in de eigen baan te blijven in plaats van de botsing met een snelle ruk aan het stuur te vermijden.

Daarom hebben Jacob Beck en zijn collega’s van Brown University in de Verenigde Staten zelfrijdende auto’s geleerd om van zowel goede als slechte voorbeelden te leren. Dat gebeurde met behulp van opbouwende kritiek van een backseat driver: een passagier die het rijgedrag vanaf de achterbank van commentaar voorziet.

AI-assistent kan 113-hulpverlening ondersteunen
LEES OOK

AI-assistent kan 113-hulpverlening ondersteunen

Dataspecialist Salim Salmi maakte een AI-tool die 113-hulpverleners ondersteunt.

Een kijkje in de simulator: Beeld: Udacity
Een kijkje in de simulator: Beeld: Udacity

De onderzoekers maakten opnames van een persoon die goed reed, uitweek en van baan verwisselde om iets te ontwijken. Elke taak duurde twintig minuten. Een backseat driver voorzag de prestaties van de chauffeur van een beoordeling. In totaal verzamelden de onderzoekers 21.000 gelabelde beelden.

Beter door bemoeizucht

De software nam al deze informatie in zich op, als een kind dat leert van kibbelende ouders, en maakte vervolgens zelf een ritje in de simulator. De onderzoekers registreerden hoe lang het duurde voordat de auto óf een botsing maakte óf van de weg af raakte. De software presteerde 1,5 keer zo goed als wanneer er geen commentaar was gegeven. Is de bemoeizuchtige bijrijder toch nog ergens goed voor.

‘Als je slecht gedrag ziet en je weet hoe slecht het is, kan je daar veel van leren’, zegt Michael Littman van Brown University, medeauteur van het onderzoeksartikel. Als volgende stap willen de onderzoekers proberen om het systeem te leren om te gaan met een veiligheidschauffeur die het stuur overneemt – het soort bemoeizuchtige bijrijder dat geen weldenkend mens zou tolereren.

Het onderzoek is gepubliceerd op voorpublicatiesite Arxiv.