Wetenschappers hebben voor het eerst het bestaan van een tunnel in het maanoppervlak aangetoond. De lege lavabuis zou als uitvalsbasis kunnen dienen voor astronauten bij toekomstige maanmissies.

Al zeker vijftig jaar bediscussiëren onderzoekers de mogelijke aanwezigheid van grotten onder het maanoppervlak. Door oude radarmetingen te analyseren, hebben Italiaanse en Amerikaanse astronomen nu het bestaan van een lavabuis op de maan aangetoond. Ze publiceerden hun ontdekking in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Astronomy.

Radar onder een hoek

In 2010 stuurde NASA de Lunar Reconnaissane Orbiter ruimtesonde naar de maan om een gedetailleerde kaart van het oppervlak te maken. Het zogeheten Miniature Radio-Frequency (mini-RF) meetinstrument bevond zich aan boord van de sonde en gebruikte radar om het oppervlak te bekijken. Het instrument verzamelde toen onder andere gegevens over een kuil in Mare Tranquillitatis, een gebied op de maan.

Sterrenkundige Yamila Miguel: ‘Ik verbind onze kennis van het zonnestelsel met exoplanetenonderzoek’

Welke moleculen zweven er rond in de atmosferen van planeten rond verre sterren? En hoe ziet het binnenste van onze ‘eigen’ Jupiter eruit? Met die ...

De mini-RF onderzocht de kuil met radar onder verschillende hoeken. Het team astronomen, onder leiding van Leonardo Carrer en Lorenzo Bruzzone van de Universiteit van Trento in Italië, heeft deze radarmetingen nu geanalyseerd. Ze ontdekten dat bepaalde radarreflecties bij de kuil het beste te verklaren zijn door de aanwezigheid van een ondergrondse lavabuis.

Motel op de maan

De ondergrondse tunnel bevindt zich dichtbij de plek waar astronauten in 1969 voet op de maan zetten, tussen de landingsplekken van de missies Apollo 11 en Apollo 17 in. Simulaties schatten dat de buis tussen de 30 en 80 meter lang is, en ongeveer 45 meter breed. Verder ligt de ingang van de tunnel helemaal onderin de kuil, op 100 meter diepte.

De kuil die de ingang vormt van de ondergrondse tunnel. Beeld: NASA/GSFC/Arizona State University

De lavabuis lijkt een ideale locatie om onderdak te bieden tijdens bemande maanmissies Op het maanoppervlak is het namelijk niet erg prettig vertoeven voor mensen. Zo kan de oppervlaktetemperatuur aan de verlichte kant van de maan 127 °C bereiken, terwijl de temperatuur aan de donkere/onbelichte kant kan dalen tot -173 °C. Ook is de aanwezige kosmische straling tot 150 keer krachtiger dan op aarde.

Inslaggevaar