De Japanse Maglev, de magneetzweeftrein, heeft een nieuw snelheidsrecord behaald. De trein bereikte een topsnelheid van 603 kilometer per uur. Dat rapporteert Central Japan Railway.
Het ‘oude’ record van 590 kilometer per uur was eerder deze week gevestigd door dezelfde trein. Voordat deze tijd werd geklokt was de recordsnelheid, die uit 2003 stamde, ‘slechts’ 581 kilometer per uur.
AI-assistent kan 113-hulpverlening ondersteunen
Dataspecialist Salim Salmi maakte een AI-tool die 113-hulpverleners ondersteunt.
De trein bereikte zijn nieuwe recordsnelheid op een testtraject in de buurt van de berg Fuji. De trein deed minder dan 11 seconden over een afstand van 1,8 kilometer. In de trein bevonden zich 49 medewerkers van Central Japan Railway. Zij lieten weten dat de rit ‘comfortabel en stabiel’ was.
Plannen
De extra snelheid is niet direct nodig voor het dagelijks verkeer. Waarschijnlijk zal de trein op de commerciële rails niet harder gaan dan 500 kilometer per uur – zelfs als Central Japan Railway zijn route heeft uitgebreid. Volgens de huidige plannen moet de Maglev in 2027 tussen Nagoya en Tokyo rijden. Zo’n 15 jaar later zal de verbinding met Osaka een feit zijn. De trein bestrijkt dan een traject van 410 kilometer, en zal iets langer dan een uur onderweg zijn. Dat betekent dat mensen nog maar de helft van de huidige reistijd zullen kwijt zijn.
Zweeftrein
De Maglev is een magneetzweeftrein, wat betekent dat hij boven de rails zweeft (zo’n 10 centimeter) om weerstand te minimaliseren. Elektrische magneten zorgen voor de aandrijving van de trein.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste wetenschapsnieuws? Meld je nu aan voor de New Scientist nieuwsbrief.
Lees ook: