Snelle nieuwe laders van de Chinese autofabrikant BYD hebben maar vijf minuten nodig om het bereik van een elektrische auto met 400 kilometer te vergroten. Gaan we ze ook hier gebruiken?
Het Chinese autobedrijf BYD heeft nieuwe ultrasnelle laders gemaakt die de accu’s van elektrische auto’s opladen in ruwweg de tijd die het kost om een benzinetank vol te pompen. Dit is goed nieuws voor eigenaars van elektrische auto’s in China, maar het is onwaarschijnlijk dat de laders binnenkort ook internationaal beschikbaar zijn.
BYD is wereldwijd de grootste fabrikant van elektrische voertuigen. Het bedrijf zegt dat de nieuwe snellader – het Super E-Platform – tot 1000 kilowatt laadvermogen levert, waardoor een batterij binnen vijf minuten weer een actieradius van 400 kilometer kan opleveren. Ter vergelijking: snellaadstations zoals die van Tesla bereiken doorgaans een maximum van 350 tot 400 kilowatt en hebben 15 minuten nodig om ruwweg 300 kilometer actieradius toe te voegen.

Seksuoloog ontwikkelt nieuwe erectiemeter: 'Mannen schrijven zichzelf te snel af'
De manier om erectieproblemen te onderzoeken is pijnlijk en verouderd. Evelien Trip ontwikkelde een nieuwe, comfortabele erectiemeter.
Snel en onderweg
‘Opladen is een belangrijk knelpunt dat de verkoop van elektrische auto’s remt. Een van de frustraties van de consument is dat zelfs snel opladen lang niet zo snel is als tanken’, zegt econoom Elaine Buckberg van Harvard-universiteit in de VS. ‘Laders met 1000 kilowatt kunnen daar verandering in brengen.’
Een ultrasnelle laadtechnologie zou zeker in China veel impact hebben. In dit land rijdt het grootste aantal elektrische auto’s rond. Bovendien hebben Europese eigenaars van elektrische auto’s veelal de mogelijkheid om thuis op te laden, wat voor veel stedelijke inwoners van China geen optie is. In plaats daarvan gebruiken ze een uitgebreide openbare oplaadinfrastructuur.
Kink in de kabel
Niet elke elektrische auto kan profiteren van ultrasnelle oplaadstations, zegt transporttechnoloog Gil Tal van de Universiteit van Californië in de VS. Om van de maximale laadsnelheid van deze stations gebruik te kunnen maken, moet de auto de juiste batterijchemie en plug-in-connector hebben, zegt hij. BYD reageerde niet op de vraag welke automodellen het meest kunnen profiteren van hun snelladers.
Geen enkele lader kan continu zijn topvermogen en maximale laadsnelheid leveren, zegt Tal. Oplaadstations bereiken gewoonlijk maar kort hun piekvermogen en -snelheden, vaak slechts enkele seconden lang. Ook vertraagt het oplaadproces naarmate de batterij van de auto voller is.
Ultrasnelle laders hebben meer vermogen nodig. Dat vergt ook veel grotere kabels en koelsystemen om oververhitting te voorkomen, zegt Tal. Als zulke energieverslindende laders langs alle grote wegen worden geplaatst, moeten nutsbedrijven meer transformatorkastjes installeren, zegt Buckberg.
E-toekomst
BYD is van plan om uiteindelijk vierduizend laadstations in China te installeren, maar heeft geen reactie gegeven op vragen over internationale plannen. Ondertussen heeft de regering in de Verenigde Staten onder leiding van president Donald Trump een federaal programma van 5 miljard dollar opgeschort dat bedoeld was als financiering om tegen 2030 een half miljoen snelladers te installeren.
Ultrasnelle laders bieden niet alleen gemak aan de consument, maar kunnen er ook voor zorgen dat tankstations sneller meer elektrische auto’s kunnen bedienen, zegt Tal. Hij vermoedt dat de technologie van BYD de bovengrens markeert van wat mogelijk is op het gebied van snelladen.
Tal wijst er ook op dat veel mensen een laadproces van een half uur prima vinden, bijvoorbeeld als ze in die tijd gaan winkelen bij een plaatselijke groothandel of supermarkt. ‘In de toekomst zullen we een markt zien [die meer op de behoeften inspeelt], waarbij je meer kunt betalen voor snel opladen of minder voor een langzame laadbeurt’, voorspelt hij.