Seattle, Washington (VS) – De brandstofpompen van enkele duizenden vliegtuigen van Boeing moeten worden onderzocht. De bedrading zou door kortsluiting tot explosies kunnen leiden.


Een maand nadat Boeing de brandstofpompen118 vliegtuigen nader liet onderzoeken volgt het bericht dat nog eens een paar duizend vliegtuigen onder de loep moeten. Een forse klus, want technici moeten de brandstofpompen een voor een uit het vliegtuig halen en vervolgens met een röntgenapparaat scannen. Een voordeel is dat ze de pompen kunnen verwijderen zonder dat de tanks moeten worden geleegd.
De fabrikant van de brandstofpompen, Hydro-Aire, is onduidelijk over het precieze probleem. Boeing geeft aan dat de bedrading mogelijk dusdanig is aangebracht in de pompen dat de isolerende bescherming kan worden beschadigd zodat de metalen kern bloot komt te leggen. Daardoor kan een vonkje overschieten.
De wereldwijd ruim drieduizend vliegtuigen in kwestie, van de typen Next-Generation 737, 747 en 757, bevatten elk diverse pompen die per minuut tot bijna vijfhonderd liter brandstof kunnen verplaatsen. Boeing raadt piloten aan om tot de pompen zijn gecontroleerd tijdens de vlucht de centrale tanks in de vleugels zoveel brandstof te laten bevatten dat de pompen ondergedompeld blijven, zelfs tijdens opstijgen en landen en bij turbulentie. Weliswaar zijn er nog geen problemen bekend, maar veiligheid gaat voor alles.


Erick Vermeulen