De software waarmee telefoons je locatie bepalen, heeft over het algemeen een foutmarge van een paar meter. De start-up Naurt uit het Verenigd Koninkrijk beweert dat hun software je locatie tot wel 20 centimeter nauwkeurig kan vaststellen.
In bijna elke telefoon zit software die signalen verwerkt van zogeheten global navigation satellite systems (GNSS), zoals het Amerikaanse gps en het Europese Galileo. In die locatiebepaling zit echter een foutmarge van een paar meter.
‘We hebben het eerste platform ter wereld ontwikkeld dat deze foutmarge kan verkleinen zonder dat daar extra hardware voor nodig is’, zegt Jack Maddalena, de CEO van Naurt. Het bedrijf beweert dat hun positiebepaling tot op enkele tientallen centimeters nauwkeurig is.
‘Ik probeer robots te ontwikkelen die ook echt een nieuwe stap maken’
Hoe werkt vliegen? Dat lijkt een simpele vraag, maar voor luchtvaarttechnicus en bioloog David Lentink is het een levenslange zoektocht.
Voor sommige professionele doeleinden wordt al lang gebruikgemaakt van versterkte GNSS die een nauwkeurigheid van enkele millimeters kan bieden. Voor deze extra nauwkeurigheid moet je echter wel extra zenders gebruiken. Dat maakt deze versterkte GNSS duur. Bovendien kan het enkele minuten duren om zo’n nauwkeurige locatie te berekenen.
Satellieten
Naurts techniek vergt geen speciale apparatuur. Ze gebruiken software die telkens de foutmarge in de ruimtelijke positie van de GNSS-satellieten minimaliseert.
Ondanks dat we de positie van de satellieten redelijk nauwkeurig weten, gooien een aantal factoren roet in het eten. Zo kunnen de radiosignalen van de satellieten iets vertraagd worden wanneer deze verstoord worden in de bovenste laag van de atmosfeer, de ionosfeer geheten. Ook zitten er kleine afwijkingen in zowel de baan als de klokken van de satellieten.
Naurt gebruikt specifieke locaties op aarde om te kalibreren. Het vergelijkt deze coördinaten met de GNSS-bepalingen van deze locaties. Een algoritme berekent dan de foutmarge in elk satellietsignaal. Die foutmarge kan vervolgens gebruikt worden om elke andere positiebepaling een stuk nauwkeuriger te maken. Hierbij wordt zowel voor systematische als willekeurige foutmarges gecorrigeerd.
Ondanks dat de software de data voor deze berekeningen van internet haalt, heeft het geen continue internetverbinding nodig om een precieze locatie te berekenen. ‘We hebben online en offline mogelijkheden’, zegt Maddalena.
Voor elk toestel
Volgens hem verhoogt de software de nauwkeurigheid met 40 tot 90 procent, maar is er nog verdere verbetering mogelijk. ‘Gemiddeld kan GNSS er wel 30 meter naast zitten. Wij kunnen dit verkleinen tot gemiddeld 20 centimeter’, zegt Maddelena.
Eerdere softwareverbeteringen zoals die van het Franse Geoflex beweren soortgelijke resultaten te halen, maar Geoflex werkt alleen op bepaalde Android-telefoons. De nieuwe software werkt op ieder toestel.
‘Er zijn veel varianten van dit soort algoritmen, van verschillende bedrijven, maar deze variant kan een real-time nauwkeurigheid in de positiebepaling van ongeveer 10 centimeter bereiken’, zegt navigatie-expert Michael Jones van Roke Manor Research, een Brits communicatiebedrijf. Hij wijst er wel op dat er eerst experimentele data nodig is om specifieke claims te bewijzen.
Autoverhuur
Een preciezere positiebepaling kan ervoor zorgen dat voertuigen automatisch parkeerverboden en snelheidslimieten herkennen. Daarnaast kan het zelfrijdende auto’s helpen op de juiste rijstrook te blijven.
Een andere mogelijke toepassing ligt bij autoverhuurders. Hier kan de software de klanten naar de exacte locatie van een voertuig leiden.