Queen Anne’s Revenge, het schip waarmee de beroemde piraat Zwartbaard het Caribische gebied onveilig maakte, was waarschijnlijk een krakkemikkig barrel dat vaak lek was. Dat volgt uit een nieuwe analyse van het vaartuig. Wellicht heeft Zwartbaard het schip zelfs opzettelijk laten stranden.
Zwartbaard, of Blackbeard, was een Engelse piraat die in werkelijkheid Edward Teach heette. Een van de hoogtepunten van zijn piratencarrière vond plaats in mei 1718, toen hij met zijn vloot de toegang tot de haven van Charles Town (nu Charleston) in South Carolina blokkeerde. Hij liet de lokale bevolking vrij in ruil voor hun goud, zilver en voorraden.
Aan het hoofd van Zwartbaards kleine vloot stond Queen Anne’s Revenge, een voormalig Frans slavenschip dat de piraten in november 1717 buitmaakten. Nu blijkt uit een nieuw onderzoek dat dit beroemde vlaggenschip veel onderhoud vergde.
'Als maaltijdbezorger heb je je te voegen naar de algoritmes'
Arbeidsrechtspecialiste Jana Retkowsky onderzocht het werk van maaltijdbezorgers. 'Door het algoritme worden ze als robots.'
Loodje leggen
Maritiem archeoloog Jeremy Borrelli van de East Carolina University analyseerde loden platen en stroken van het schip, dat in 1996 werd herontdekt op de zeebodem voor de kust van North Carolina. De loden voorwerpen lijken reparatiemateriaal waarmee de piraten gaten in de houten romp van het schip dichtten.
In totaal gaat het om 86 van deze reparatiestukken, waarvan de grootste bijna 1 meter lang en 23 centimeter breed is. Het aantal en de grootte van de stukken wijzen erop dat de scheepsromp veel opknapwerk vergde, ook al was het schip met zijn acht jaar nog vrij nieuw toen Zwartbaard het in handen kreeg.
‘Tot nog toe is slechts 60 procent van het terrein opgegraven. Als er nog meer lood in het voorste deel van het wrak wordt gevonden, dan is het duidelijk dat het gehele schip problemen had met de structurele integriteit van de romp’, zegt Borrelli.
Eerdere schade
Borrelli sloeg er historische teksten op na en ontdekte dat Queen Anne’s Revenge twee keer door vijandige schepen is beschadigd. De eerste schermutseling vond plaats met een Portugees schip in 1711. De tweede aanvaring gebeurde een jaar later, met een Engels oorlogsschip. Het schip liep bovendien schade op tijdens een zware storm die plaatsvond in 1717, kort voordat Zwartbaard het vaartuig veroverde. Slijtage van dieren zoals scheepswormen kan het schip nog verder hebben aangetast.
Borrelli oppert dat Zwartbaard zich wellicht realiseerde dat Queen Anne’s Revenge buitensporig veel onderhoud vergde. In 1718 strandde het schip en lieten de piraten het onbemand achter. Borrelli speculeert dat Blackbeard het schip opzettelijk het land op heeft gestuurd, omdat het niet langer zeewaardig was.
Het is een intrigerend idee, zegt archeoloog Charles Ewen. Hij werkt eveneens aan de East Carolina University, maar was niet betrokken bij het onderzoek. ‘Misschien dacht Blackbeard: deze boot is toch al zo lek als een mandje, dus wat de kosten betreft kan het geen kwaad als ik het laat stranden.’ Zeker weten zullen we dat echter nooit, benadrukt Ewen.