Wageningen (NL) – Met succes vaart het ontwerp van het langste en breedste passagiersschip in computersimulaties.


Het bouwcontract van Queen Mary 2 is inmiddels verstrekt aan een Franse scheepswerf. In Wageningen laten ingenieurs het schip alvast virtueel varen. De simulaties met het computerprogramma Gulliver tonen hoe het schip zich gedraagt. Uiteindelijk zal Queen Mary 2 een geregelde hogesnelheidsverbinding over de Atlantische Oceaan verzorgen. De overtocht moet in zes dagen lukken.

Het nieuwe schip wordt 345 meter lang, met een breedte van 41 meter en een tonnage van 150.000. Voor de voortstuwing zorgen twee vaste aandrijvingen voor en twee instelbare aandrijvingen achter, een nog niet eerder gebouwde constructie. Dat vergt extra aandacht voor voortstuwen en sturen. Het maritieme onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen bestudeerde uitgebreid de haalbaarheid van het ontwerp. Het computeronderzoek moet tevens het vereiste testprogramma met modellen beperken.
Uit de testen blijkt dat het schip goed voldoet. Passagiers moeten te zijner tijd comfortabel en snel de overzijde van de Atlantische Oceaan bereiken. De ontwerpers kunnen tevreden zijn. Hun schip is een goed voorbeeld van een mengvorm van enerzijds de klassieke scheepsvorm boven de waterlijn en anderzijds moderne boegvormen en een innovatieve aandrijving en stuurinrichting onder de waterlijn.

Erick Vermeulen