Door online te gamen, kun je binnenkort mensenlevens redden. De organisatie Internet Response League wil tijdens rampen gamers uitnodigen de grote hoeveelheid foto’s van een rampgebied te bekijken.
Gamers zouden het werk van ramphulpverleners zo flink kunnen verlichten. Tijdens een ramp, zoals een aardbeving of overstroming, verschijnen binnen korte tijd enorme hoeveelheden informatie online. Bewoners maken bijvoorbeeld foto’s van het getroffen gebied, die vervolgens op sociale media als Twitter en Instagram verschijnen. Tijdens de storm Sandy deelden bewoners meer dan een half miljoen Instragramfoto’s.
Hulpverleners hebben geen tijd om al die foto’s te bekijken. Maar online schuilt een gigantische hoeveelheid mankracht aan gamers die de berg werk wel zou kunnen verzetten. Alleen al het online spel World of Warcraft heeft op elk moment van de dag minstens acht miljoen actieve spelers. Zo’n groot team zou de Sandy-foto’s in een uurtje kunnen bekijken.
'Stel een leeftijdsgrens in voor euthanasie bij psychisch lijden'
We moeten terughoudender zijn met het aanbieden van euthanasie bij psychisch lijden, stelt psychiater Jim van Os. Vooral bij jonge mensen.
Fotospel
Daarom wil de Internet Response League (kortweg IRL, een internetafkorting die ook voor ‘In Real Life’ staat) gamers uitnodigen foto’s van het rampgebied te bekijken. De gamers kunnen dan beoordelen hoe zwaar de schade op de foto is. Minstens drie gamers moeten een enkele foto beoordelen, om de betrouwbaarheid te vergroten. Het oordeel verschijnt vervolgens op de radar van hulpverleners, die zo kunnen bekijken in welk gebied ze het hardst nodig zijn.
Om de gamers te motiveren, verschijnen de foto’s als een extra spelopdracht waar ook punten mee te verdienen zijn. Je mag zelf kiezen hoeveel foto’s je wilt beoordelen voordat je verder gaat met de gebruikelijke gameplay.
Massahulp
Ook momenteel bestaat een netwerk van vrijwilligers die online meewerken aan de ramphulpverlening, maar hun aantallen liggen rond de enkele honderden. ‘Als we honderden miljoenen gamers willen betrekken, moeten we leren hoe we dat binnen bestaande spellen kunnen doen,’ denkt ook spelonderzoeker Jane McGonigal. ‘Het probleem oplossen binnen spellen als Minecraft, World of Warcraft of zelfs Candy Crush zou geniaal zijn.’