Amsterdam (NL) – Lars en Peter winnen het Natuurwetenschap & Techniek-wetenschapspilotproject dat dit jaar onder vijf middelbare scholen werd gehouden.


Het duo Lars en Peter van het Christelijk Lyceum Delft winnen de eerste Natuurwetenschap & Techniek-wetenschapsprijs: publicatie van hun wetenschappelijk artikel in het gelijknamige tijdschrift én een cheque van vijfhonderd euro.
“Hoe maak je het vak scheikunde aantrekkelijker?”, vroeg Lisette van Rens, onderwijsdeskundige aan het Instituut voor Didactiek en Onderwijs (IDO) van de Vrije Universiteit van Amsterdam, zich af. Samen met haar IDO-collega's en Natuurwetenschap & Techniek wetenschapsmagazine bedacht ze een speciaal project. Bijna negentig vwo-leerlingen deden hieraan mee. Elk team van twee scholieren voerde hetzelfde scheikundig experiment uit en schreef er vervolgens een wetenschappelijk artikel over. Een vakkundige jury beoordeelde de rapporten.
Basis van het project vormt het onderzoek van de chemici Thomas Nemetz en David Ball. Deze twee heren bedachten een diffusieproef. Dat is een onderzoek naar bewegende geladen deeltjes in water. Simpelweg het protocol van Nemetz en Ball volgen was er niet bij. De vwo-ers moesten creatief te werk gaan en zelf nieuwe onderzoeksvragen stellen. Zo leren ze het 'hoe' en 'waarom' van onderzoek doen.
De creativiteit en nauwkeurigheid waarmee Lars en Peter te werk gingen, beloonde de jury met de eerste prijs. “Het was nog een helse klus”, vertelt Peter. “We hebben het artikel op één avond in zeven uur geschreven. Lars bakte pizza's en ik typte verwoed verder. Uiteindelijk heeft het zijn vruchten afgeworpen.” Wat ze met het geld gaan doen? “Een cd-speler kopen!”, roept Lars met glinsterende oogjes. “Ik word binnenkort achttien. Ik leg het geld opzij voor mijn rijbewijs”, zegt Peter verstandig.
“Het pilot-project is een succes”, glundert Van Rens. “In 2003 zal het zijn vervolg hebben. Wellicht dat scholen in België dan ook meedoen.”

www.ido.vu.nl/scholierensymposium

Frédérique Melman