Creativiteit en vindingrijkheid hebben baat bij een flinke hoeveelheid ruimtelijk inzicht. Dat stellen onderzoekers nadat bleek dat jongeren met meer ruimtelijk inzicht dertig jaar later meer publicaties en patenten op hun naam hebben staan.
Met ruimtelijk inzicht kun je niet alleen bestaande kennis makkelijker bevatten, het maakt je ook een stuk innovatiever. Het kunnen inbeelden van ruimtelijke situaties is namelijk minstens net zo belangrijk als reken- en taalkundig inzicht om op creatieve en vernieuwende ideeën te komen. Dat stellen Amerikaanse psychologen van de Vanderbilt University in een artikel dat is gepubliceerd in het tijdschrift Psychological Science.
De onderzoekers maakten voor hun conclusie dankbaar gebruik van een langdurige studie naar de ontwikkeling van talent. De studie volgde vanaf de jaren zeventig 563 talentvolle kinderen, van wie met een test onder andere het ruimtelijk inzicht was vastgesteld. De Amerikaanse onderzoekers zochten uit welke kinderen dertig jaar later innovatieve activiteiten hadden ontplooid. Een goede indicator voor innovatie, zo redeneerden de onderzoekers, is het aantal wetenschappelijke publicaties en patenten dat iemand op zijn naam heeft staan. Op latere leeftijd hadden 160 van de geselecteerde kinderen artikelen gepubliceerd of patenten verkregen en zo blijk gegeven van vindingrijkheid.
‘Een AI-systeem moet kunnen zeggen: dat is geen goed idee’
Het is belangrijk dat we AI-systemen kunnen vertrouwen. AI-onderzoeker Pınar Yolum stelt dat betrouwbare AI-systemen bezwaar moeten kunnen maken tege ...
Vervolgens bleek dat de creatievelingen in de tests niet alleen significant hoger dan gemiddeld hadden gescoord op het gebied van taal- en rekenkundig inzicht, maar ook wat betreft ruimtelijk inzicht. Dit was, wellicht niet verrassend, vooral het geval bij personen die in een bètawetenschap hadden gepubliceerd. Daarnaast tonen de resultaten aan dat alle drie de eigenschappen onafhankelijk van elkaar een significante invloed hebben op creatief denken.
Talent opsporen
Het was al langer bekend dat taal- en rekenkundig inzicht voorspellers zijn van creativiteit. De onderzoekers stellen dat ruimtelijk inzicht daar als derde variabele bijgevoegd moet worden. Psycholoog en mede-onderzoeker David Lubinski stelt in een persverklaring dat het onderzoek implicaties heeft voor het opsporen van innovatief talent. ‘Huidige procedures om intellectuele talenten op te sporen missen ongeveer de helft van de beste een procent wat betreft ruimtelijk inzicht. Het identificeren van deze jongeren moet veel beter, zodat we ze de kans kunnen bieden om hun talenten te ontwikkelen.’