Den Haag (NL) – De Consumentenbond heeft met haar Europese zusterorganisaties dertien compacte auto’s onderworpen aan botsproeven. Compact én veilig kan, zo meldt de Consumentengids van deze maand.


Weer liggen er een stel crashtestdummies in de kreukels. Al zo’n jaar of vijf werken een aantal Europese consumentenorganisaties samen in Euro-NCAP, een zware serie botsproeven voor personenauto’s. De resultaten van deze zware testen leveren uiteindelijk plaatjes op van bestuurder en voorpassagier, waarbij heldere kleuren aangeven hoe het staat met de veiligheid van diverse lichaamsdelen bij een botsing.
Drie jaar geleden hadden de compacte auto’s het zwaar. Geen van de tien toen geteste auto’s haalde de hoogste beoordeling. Gelukkig werken de fabrikanten hard aan allerlei actieve (airbag) en passieve (kreukelzones) maatregelen om de veiligheid van inzittenden te vergroten (zie ook het artikel Slimme auto plooit zich naar botsing, in het oktobernummer van Natuurwetenschap & Techniek wetenschapsmagazine).
Zeven van de twintig geteste compacte auto’s hebben de zware beproeving goed doorstaan. De opmerking uit 1997 van de fabrikanten dat deze Euro-NCAP-test te zwaar is, is daarmee ontkracht. Wel wijzen de onderzoekers in het oktobernummer van de Consumentengids op tal van punten die nog voor verbetering vatbaar zijn. Bij het totaaloordeel behaalden Peugeot 206, Renault Clio, Skoda Fabia, Volkswagen Polo en Toyota Yaris de meeste sterren.

Erick Vermeulen