Hij ziet eruit als een rennende hond zonder hoofd, maar het is toch echt een robot, met een ontwerp geïnspireerd op de cheeta. Als deze mechanische viervoeter een obstakel op zijn weg treft, springt hij er doodleuk overheen.

Sangbae Kim en collega’s van het Massachusettes Institute of Technology (MIT) maakten deze robots die obstakels waarnemen met het ingebouwde lidar-systeem, een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door middel van het gebruik van laserpulsen. Een algoritme schat de hoogte van en de afstand tot het obstakel in en past gaandeweg de koers van de robot aan zodat hij over het object kan springen zonder vaart te verliezen.

Tredmolen

De onderzoekers hebben de robot eerst in een tredmolen laten lopen voordat hij los mocht op de baan. Op de tredmolen ontweek de robot met succes 70 procent van de in grootte variërende objecten. Op de baan was hij zelfs nog behendiger. Hij ontweek zo’n 90 procent van de hordes van soms wel een halve meter hoog; de helft van zijn eigen hoogte. Omdat hij meer ruimte had om te rennen, had hij ook meer tijd om hindernissen te ontwaren en ontwijken.

‘Een AI-systeem moet kunnen zeggen: dat is geen goed idee’
LEES OOK

‘Een AI-systeem moet kunnen zeggen: dat is geen goed idee’

Het is belangrijk dat we AI-systemen kunnen vertrouwen. AI-onderzoeker Pınar Yolum stelt dat betrouwbare AI-systemen bezwaar moeten kunnen maken tege ...

De cheetarobot rende met een gemiddelde snelheid van 8 kilometer per uur. Een vergelijkbare robot brak eerder het snelheidsrecord voor vierbenige robots, met een snelheid van bijna 30 kilometer per uur.

Bij de Darpa Robotics Challenge in Pomona, Californië begin volgende maand zal de cheetarobot meer van zijn kunnen laten zien.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste wetenschapsnieuws? Meld je nu aan voor de New Scientist nieuwsbrief. 

Lees ook: