Diemen (NL) – Nog steeds is er maar één automodel dat met vijf sterren uit de Europese NCAP-botstesten komt. Niettemin ziet de organisatie auto’s steeds veiliger worden.
In Barcelona presenteerde de Euro NCAP en de Catalonische automobielorganisatie de resultaten van de botsingen met acht gezinswagens, twee kleine gezinsauto’s, de nieuwe Honda Civic Stream en de Rover 25.
Max Mosley, Euro NCAP-voorzitter en president van de FIA: “Toen in 1997 Euro NCAP voor het eerst gezinsauto’s testte, verkreeg slechts één van de dertien modellen vier sterren. Nu hebben van negentien getestte auto’s er twaalf vier sterren en één vijf sterren. Dit is een duidelijk bewijs dat het doel van Euro NCAP, het creëren van een markt voor veiligheid, wordt bereikt.”
Niettemin vielen enkele auto’s tegen, zoals de Hyundai Elantra en de Alfa Romeo 147, die in de frontale-passagiertest een score van slechts 20% score behaalden. Dat is een van de slechtste scores die ooit in Euro NCAP is gehaald. Guido Adriaenssens, Chief Executive van de verenigde Europese consumentenorganisaties, stelde teleurgesteld vast dat de Alfa Romeo, zelfs Auto van het Jaar 2001 in Europa, slecht scoorde bij de frontale botsingen. “Deze resultaten benadrukken de behoefte aan onafhankelijke consumenteninformatie op dit gebied. Een viersterrenscore in de Euro NCAP zou een minimum moeten zijn voor nieuwe auto’s. Drie sterren is een onvoldoende.”
Het predikaat Auto van het Jaar staat volgens de Euro NCP-test niet garant voor een hoge veiligheidsscore.
De consumentenorganisaties besteden steeds meer aandacht aan de veiligheid van auto’s voor voetgangers. Honda scoort op dit punt hoog met drie van de vijf sterren. Mosley: “Afgezien van de prestaties van Honda blijft de bescherming van voetgangers een heet hangijzer. Zelfs moderne modellen van BMW in de 3-serie behalen slechts een enkele ster in de voetgangerstest, zeer teleurstellend voor een recent auto-ontwerp.”
”De Renault Laguna blijft de enige vijfsterren-Euro-NCAP-auto, maar ik vertrouw erop dat fabrikanten die de veiligheid van hun klanten serieus nemen hun best zullen doen om de uitdaging van vijf sterren voor een Euro NCAP-test in de toekomst op te nemen.
Opvallend is dat met name de verbetering van de veiligheid van de kleinste passagiers teveel aan de gedachten van ontwerpers en ontwikkelaars ontsnapt, en achterblijft bij de verbeterde veiligheid voor volwassenen. ICRT stelt tevreden vast dat Euro NCAP in de toekomst daarmee rekening gaat houden bij het vaststellen van een eindscore. Hopelijk vormt dat een belangrijke stimulans voor het ontwerp van nog veiliger modellen.
Erick Vermeulen