Filmstudio 20th Century Fox heeft een algoritme ontwikkeld dat op basis van trailers kan voorspellen of je een bioscoopkaartje zal kopen.
Om een idee te krijgen bij welk soort publiek een film aanspreekt, analyseren filmstudio’s nu nog bezoekcijfers die worden verzameld terwijl een film al in de bioscopen draait. Een team van 20th Century Fox is op zoek gegaan naar een manier om vooraf al een inschatting te kunnen maken.
Het team testte of kunstmatige intelligentie conclusies over bioscoopbezoek kan trekken uit de analyse van filmtrailers. Aangezien trailers zes tot acht maanden eerder worden vrijgegeven dan de film zelf, zouden filmmakers daarmee ruim van tevoren inzicht krijgen in de vraag bij welk deel van het bezoekerspubliek een film zal aanslaan.
‘Ik probeer robots te ontwikkelen die ook echt een nieuwe stap maken’
Hoe werkt vliegen? Dat lijkt een simpele vraag, maar voor luchtvaarttechnicus en bioloog David Lentink is het een levenslange zoektocht.
680.000 frames
Het team begon met het analyseren van de eerste honderd frames van een groot aantal filmtrailers. Het algoritme identificeerde vervolgens in die frames, 680.000 in totaal, terugkerende elementen, zoals gezichten of objecten. Hierdoor leerde het algoritme verschillen herkennen die samenhangen met een filmgenre.
De volgende stap was dat de onderzoekers de prestaties van het algoritme testten. Dat deden ze door de voorspellingen van het algoritme te vergelijken met het daadwerkelijke bioscoopbezoek van 50 recent uitgebrachte films. Het algoritme bleek in 70 procent van de gevallen correct te voorspellen of bezoekers van film A ook een ticket zouden kopen voor film B. Het algoritme slaagde daarin enkel en alleen door de trailers van beide films naast elkaar te leggen.
Mensen die een film uit een bepaald filmgenre hebben bekeken, zijn dus geneigd om ook een andere film uit datzelfde genre te bekijken. Die conclusie is op zichzelf natuurlijk weinig verrassend. Maar het algoritme heeft ook minder voor de hand liggende kijkerscorrelaties aan het licht gebracht, zegt marketingonderzoeker David Schweidel van Emory University, Atlanta. Het algoritme constateerde bijvoorbeeld dat veel kijkers van The Greatest Showman eveneens Hidden Figures bezochten. De eerste film is een musical, de tweede een historische filmdrama over de rol van Afrikaans-Amerikaanse vrouwen bij de NASA.
Trailers aanpassen
Het algoritme zou volgens Schweidel filmmakers kunnen helpen om in de toekomst trailers of films dusdanig aan te passen dat ze een groter publiek aanspreken. ‘Aan het maken van een film hangt een duur prijskaartje’, zegt Schweidel, die overigens niet betrokken was bij het onderzoek. ‘Als filmstudio’s trucs kunnen toepassen om meer bezoekers naar de bioscoop te lokken, dan haal je zo’n investering er al snel uit.’
Filmdeskundige Peter Rudge van Staffordshire University, Engeland, is daar minder van overtuigd. Rudge zegt dat marketingstrategieën vaak worden uitgedacht nog voordat de film in productie gaat. Tegen de tijd dat de eerste trailers worden vrijgegeven, is het daarom vaak al te laat om promotiecampagnes, laat staan film zelf, aan te passen.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste wetenschapsnieuws? Meld je nu aan voor de New Scientist nieuwsbrief.
Lees verder: