Lieke Verheijen
Keb ff gekeke ma tis gwoon best moelukkk snapje, die apptaal. Het lijkt misschien een verloedering van het Standaardnederlands, maar volgens Lieke Verheijen is de digi-taal van jongeren dat niet. Je moet het zien als een tweede taal, waarin dingen als afkortingen, fonetische spelling en letterherhaling de ‘regels’ vormen. Is zo’n tweede taal nou slecht voor de beheersing van het Standaardnederlands? Volgens het onderzoek van Verheijen valt dat wel mee. Jongeren weten de twee talen over het algemeen goed te onderscheiden. Ja, wie te veel vertrouwt op autocorrectie en woordvoorspellers scoort slechter op spelling in de klas. Maar meestal produceren jonge smartphonebezitters juist iets minder spelfouten. Sterker nog, jongeren die hun creatieve schrijfwijzen veel uiten op sociale media, presteren ook beter bij het schrijven van teksten op school.
Nog meer kandidaten bekijken kan op de kandidatenpagina. Of bent u er al uit? Breng dan uw stem uit op de stempagina.