Joen Hermans
De Zonnebloemen van Van Gogh of de Nachtwacht van Rembrandt: zoals deze schilderijen nu in het museum hangen, zo zagen ze er vlak na hun creatie niet uit. Olieverfschilderijen krijgen het namelijk zwaar te verduren naarmate de tijd verstrijkt. De verf verkleurt, er komen barstjes in, het bladdert af – tot de schilderijen uiteindelijk helemaal uit elkaar vallen. Dat ziet Joen Hermans liever niet gebeuren. Hij bestudeert de chemische veranderingen in oude olieverfschilderijen. Om die goed te begrijpen, moet Hermans kennis van alle vakgebieden in de scheikunde uit de kast trekken. Zo ontdekte hij hoe zogeheten metaalzepen ontstaan. Die vettige gele bolletjes aan het oppervlak van schilderijen zorgen ervoor dat de verf afbladdert. Bovendien lukte het hem om oude olieverf na te bootsen. Zo kan hij daarop experimenteren, in plaats van op stukjes schilderijen van de oude meesters.
Nog meer kandidaten bekijken kan op de kandidatenpagina. Of bent u er al uit? Breng dan uw stem uit op de stempagina.