Rekenen met quantumbits

IBM neemt als eerste een systeem met een kwantumprocessor in gebruik. Het systeem, dat heel snel parallelle berekeningen uitvoert, is via internette benaderen. Maar is daar wel iets mee aan te vangen…  Lees verder »

Bezoek dit toonaangevende quantumcomputerlab

Een van de belangrijkste quantumcomputerlabs ter wereld staat ‘gewoon’ in Nederland. Aan de TU Delft wordt in het zogeheten QuTech-lab druk gewerkt aan een apparaat dat zal zorgen voor een nieuwe ICT-revolutie: de quantumcomputer, een rekenbeest dat gebruik maakt van de bizarre wetten van de quantumfysica om een exponentieel reservoir aan rekenkracht te ontsluiten. Met New Scientist kunt u dit bijzondere lab nu eenmalig bezoeken.  Lees verder »

Ronald Hanson bewijst quantumverstrengeling

Eind augustus werd bekend dat de onderzoeksgroep van Ronald Hanson (TU Delft) één van de grondslagen van de quantumfysica had bewezen. In een experiment toonde hij aan dat verstrengeling echt bestaat. Vandaag verscheen de publicatie officieel in het vakblad Nature , verloopt het embargo en mag Hanson voor het eerst over zijn baanbrekende resultaat spreken. Lees verder »