Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze keer: Liesje Mommer, hoogleraar ondergrondse ecologie aan Wageningen University & Research.

‘Als hoogleraar ondergrondse ecologie pluis ik de diversiteit aan ondergrondse interacties tussen plantenwortels en bodemschimmels uit. De biodiversiteit in de grond en daarbuiten is immens. Biodiversiteit zijn de bloemen, bijen, maar ook de bacteriën in je darmen, de variatie in wat we eten en diversiteit in landschappen en ecosystemen.

Nog belangrijker: zonder biodiversiteit kunnen wij niet leven. Het was ergens in 2019 toen ik het grootste inzicht in mijn leven kreeg. Vanuit mijn werkkamer keek ik naar de natuurtuin, met orchideeën en margrieten in bloei toen het IPBES-rapport van het Intergovernmental Panel on Biodiversity and Ecosystem Services in mijn mailbox kwam.

Onze emotionele relatie met kanker is aan herziening toe