Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze keer: Ewa Miedzobrodzka, mediapsycholoog bij de Utrecht Universiteit.
‘Media heb ik altijd interessant gevonden, mede omdat het zo’n dynamisch fenomeen is. Zeker de laatste jaren is het medialandschap enorm veranderd. Of je nu kijkt virtual reality, social media of videogames: het is in beweging en vernieuwt per dag.
Als onderzoeker vind ik het interessant wat al die veranderingen impliceren voor de maatschappij, en vooral de jonge mediagebruikers. In mijn onderzoek kijk ik specifiek naar jongeren en adolescenten en in hoeverre hun mediagebruik effecten heeft op hun toekomst.
Heersen zwermen killerdrones straks over het slagveld?
Een luchtruim gevuld door kunstmatig intelligente killerdrones, die autonoom bepalen wie blijft leven en wie zal sterven. Hoe waarschijnlijk is dat?
Tijdens mijn promotie aan de Vrije Universiteit Amsterdam heb ik onderzocht of het spelen van gewelddadige videogames gevaarlijk is voor de sociale vaardigheden van tieners. Dat heeft bij mij geleid tot een groot inzicht.
In één van mijn vier onderzoeken liet ik jongens tussen de 12 en 17 jaar verschillende gewelddadige games spelen, waarbij de karakters moesten vechten of schieten. Na het spelen onderwierpen ik hen meteen aan computertesten die twee sociale vaardigheden maten: emotieherkenning en zelfregulatie.
Wat bleek? Er zijn geen korte termijneffecten na het spelen van gewelddadige games als je kijkt naar deze twee vaardigheden. Toen de uitslag uit de computer rolde was ik zowel verbaasd als verrast, omdat de algemene hypothese is dat er dit soort spelletjes wel een negatieve invloed hebben op jonge spelers.
Soms krijg ik wel eens de vraag of het spelen van gewelddadige videospelletjes altijd slecht is. Een half uurtje spelen kan geen kwaad, zoals in mijn onderzoek, zeg ik dan.
Maar op basis van mijn onderzoek kan ik niet zeggen welk effect gewelddadigegames hebben als jongeren ze een paar jaar lang elke dag gamen. Ik hoop dit in mijn volgende onderzoek te kunnen bestuderen.’