Een tram waar je gewoon onderdoor kunt rijden, dat zou nog eens wat zijn! Als alle berichten kloppen, rijdt hij volgend jaar door Beijing: de straddling bus. Ik spreek liever over de ‘onderdoortram’, omdat het ding over rails rijdt.
De afgelopen weken hield ik me tot vervelens toe bezig met filebestrijdende maatregelen (zie #VeniFileFoetsie). Een vriend wees me op de onderdoortram, door het bedrijf Shenzhen Huashi ontworpen voor de overvolle snelwegen in Beijing.
De onderdoortram bestaat uit tien meter lange wagons die samen plaats bieden aan ruim 1200 passagiers. Dit passagiersgedeelte steunt op twee hoge pijlers waar de wielen onder zitten. Samen vormen ze een tunnel waar het overige verkeer onderdoor kan rijden.
‘Als we iets buitenaards ontmoeten, dan is het een machine’
Oude sterren en pril leven – dat zijn de onderwerpen waar het hart van sterrenkundige Leen Decin harder van gaat kloppen.
De onderdoortram rijdt deels op zonne-energie en verder op elektriciteit. Hij kan het aantal verkeersopstoppingen met 20% tot 30% terugbrengen, claimt het bedrijf. De Chinezen beginnen eind dit jaar met de aanleg van een 185 kilometer lange proeflijn over de snelweg van het distric Mentougou.
Lef
Hoera, leve de Chinezen! Wat een lef, wat een daadkracht! Google op ‘straddling bus’ en je scherm vult zich met euforische berichten in alle talen. Helaas is het me niet gelukt het nieuws op waarheid te checken. Mijn Chinees is niet meer wat het geweest is. Vandaar dat de onderdoortram in mijn artikel ontbreekt.
Overheentram
Volgend jaar ga ik mooi naar Beijing om hem te bewonderen. Dan stap ik meteen op de directeur van Shenzhen Huashi af. Ik heb namelijk een geweldige tip: maak ook eens een overheentram met laag hangende op- en afritten. Zodat je nu eens onder een tram door en dan weer over een tram heen kunt rijden. Dat wordt nog eens een spannend ritje!