Op het zonovergoten Lowlandsfestival in Biddinghuizen werd dit jaar volop gelachen, geluisterd en geleerd. Van 16 tot 18 augustus organiseerde New Scientist daar namelijk weer hilarische liveshows en verhelderende colleges. Met aanstekelijk enthousiasme brachten wetenschappers hun passie voor onderzoek over op de festivalgangers. Zo verliet menig muziekliefhebber het festival niet alleen met een lichte kater, maar ook met een flinke dosis wetenschappelijke kennis.

Op de vrijdagmiddag konden presentatoren Jim Jansen en Ans Hekkenberg hun ogen niet geloven: de Echo-tent zat bomvol! Dat beloofde een goede start van het weekend.
Beeld: Dimitri Hakke
Bij de derde poging kreeg kernfysicus Ralf Mackenbach het dan toch voor elkaar: live op het podium toverde hij plasma tevoorschijn door een druif in de magnetron te verwarmen.
Beeld: Dimitri Hakke
Quantumwetenschapper Bob Coecke betoverde het publiek met een unieke show, waarin hij met zijn gitaar en computer een voorproefje gaf van zijn ‘quantummuziek’.
Beeld: Dimitri Hakke
Socioloog Daphne van de Bongardt en psychoseksuoloog Charmaine Borg praatten het publiek in de Echo-tent bij over de complexe regels van moderne liefdesrelaties.
Beeld: Dimitri Hakke
Het publiek deed vol overtuiging mee aan de interactieve liveshows.
Beeld: Dimitri Hakke
Psycholoog Madelijn Strick vertelde in vogelvlucht over de wetenschap achter humor. ‘Je kunt humor gebruiken om mensen buiten te sluiten, maar ook om ze te verbinden’, zei ze.
Beeld: Dimitri Hakke
Cabaretiers Dolf Jansen en Lieven Scheire gaven hun scherpe kijk op de grenzen van humor. Kunnen we ook te ver gaan?
Beeld: Dimitri Hakke
Op het Lowlands Science-terrein konden festivalgangers zelf een steentje bijdragen aan de wetenschap. Tientallen onderzoekers stonden paraat met hun experimenten over onder andere quantumtechniek, journalistiek en embryo’s.
Beeld: Mirel Masic
New Scientist-redacteur Yannick Fritschy wees het festivalpubliek de weg door de ruimtetijd en de relativiteitstheorie.
Beeld: Mirel Masic

Het einde van een veilig internet?