Hoe kan het dat twee identieke vliegtuigen die elkaar tegenkomen op het traject tussen New York en Amsterdam niet hetzelfde wegen? Er stond duidelijk dat ze op het moment van passeren evenveel brandstof over hebben, dus daar kon het niet aan liggen.
Het verschil zit 'm inderdaad in de middelpuntvliedende kracht.
vliegtuig A gaat met circa 250 meter per seconde (900 km/u) van Amsterdam naar New York, van oost naar west, dus tegen de draaiïng van de aarde in.
B gaat vanwest naar oost met circa 250 meter per seconde, met de draaiIng van de aarde mee.
Op de breedtegraad waar New York en Amsterdam liggen, is de omtrek van de aarde ongeveer 20.000 kilometer. De draaiing van de aarde komt daar overeen met ongeveer 250 m/s. Dus ten opzichte van de zon (of een ander 'vast' punt in het heelal) is de rotatiesnelheid van A ongeveer nul, en die van B ongeveer 2 x 250 m/s.
Dus A ondervindt alleen de zwaartekracht, terwijl B wel een middelpuntvliedende kracht ondervindt overeenkomend met 500 meter per seconde.
Om de kracht op A en B te vergelijken hoef je alleen maar de middelpuntvliedende versnelling v^2/R uit te rekenen: 500^2/ 6400.000 (straal van de aarde in meters)= 0,039 m/s^2, en die te vergelijken met de zwaartekrachtsversnelling (9,8 m/s^2)
Van Abcoude naar Tuvalu: een sterk staaltje Opperlans
Yannick Fritschy laat een sterk staaltje Opperlans zien: geknutsel met de Nederlandse taal.
0,039 op 9,8 is een verschil van 0,0039 ofwel ongeveer 0,4 %. Ik heb aangenomen dat een jumbojet halverwege de vlucht over de oceaan nog zo'n 200 ton (beter gezegd: 2 miljoen newton) weegt, en 0,4% daarvan is 8000 Newton, ongeveer wat tien passagiers wegen.
Let wel, het gewicht van de vliegtuigen is verschillend, de massa is identiek.
De relativiteitstheorie 'doet' volgens E=mc^2 ook nog wel wat, maar dat effect is veel kleiner, dat zal nog geen gram op een hele jumbojet schelen (heb ik niet nagerekend).