Dus Humberto Tan is met zijn RTL Late Night Show de brontosaurussen van de publieke omroep Pauw en Witteman steeds nadrukkelijker te snel af. Maar wat is eigenlijk Humberto’s geheim? Een analyse van de shows van het afgelopen seizoen leverde er wel negen.
Eén. De stropdas. Dat goed zittende pak. Laten we eerlijk zijn: Humberto Tan ziet er toch gewoon oneindig veel strakker uit dan Pauw en Witteman?
En dat niet alleen, want Twee: bij Humberto zijn ook de gasten een stuk swingender. Pauw en Witteman hadden Henk Krol, Humberto judoka Henk Grol. Bij Pauw en Witteman kwam een zekere Niesje Koelewijn vertellen over haar traditioneel-Zeeuwse klederdracht, bij Humberto kwam lingeriekoningin Marlies Dekker praten over bh’s en strings.
Dit is hoe we wiskundefobie te lijf kunnen gaan
Sarah Hart vertelt hoe we de angst voor getallen en formules weg kunnen nemen.
Drie. Humberto heeft meer amusement. Meer dan de helft van de gasten die Humberto afgelopen seizoen aan tafel kreeg, was zanger, cabaretier, acteur of op een andere manier entertainer. Bij Pauw en Witteman deed slechts een op de vijf gasten iets leuks. Het leeuwendeel bestond uit zulke geinponems als politici (26 procent), technische experts (9 procent) en juristen (5 procent).
En Vier: bij Humberto zijn de gasten jonger. De gemiddelde gast bij Humberto is midden dertig; die bij Pauw en Witteman is begin veertig. Bovendien liepen de leeftijden bij Humberto’s gasten meer uiteen: van 9 (het zingende kindsterretje Tamira) tot dik in de 70 (de bejaarde acteur Eric Schneider).
Vijf. Nee, dan Pauw en Witteman. Als u soms dacht dat P&W een verzamelplek is voor grijze mannen: u heeft gelijk. Slechts iets meer dan een kwart van de gasten is er vrouw (bij Humberto is dat haast de helft, 40 procent). En minder dan een derde is allochtoon (tegen 40 procent bij Humberto).
Wat ook al niet helpt is Zes: Wittemans onzalige liefde voor klassieke muziek. Terwijl Witteman de ene operazangeres na de andere pianist ontving, maakte Humberto Tan mee hoe Stromae op zijn tafel klom en hoe topartiesten als Birdy, Billy Ocean en Anouk het studiopubliek plat speelden.
Zeven. Ook in sportief opzicht steekt Humberto, grootgebracht bij Studio Sport, Pauw en Witteman de loef af. Hadden P&W afgelopen seizoen 16 sporters aan tafel, bij Humberto waren dat er twee keer zoveel: 32. Terwijl Pauw en Witteman de zoveelste boom opzette over de details van het woonkostenforfait, trakteerde Humberto op Rasmussen, Cruijff, Kromowidjojo en Sauerbreij.
Acht. Ook gewone mensen komen beter tot hun recht bij Humberto. Waar Pauw en Witteman zich soms verliezen in directeuren, boekenschrijvers, advocaten en andere gewichtig klinkende functionarissen, had Humberto 25 keer zomaar een burger aan tafel die iets bijzonders had meegemaakt (tegenover 20 bij P&W). Daarnaast ontving Humberto 26 ondernemers zoals koks en winkeliers, tegenover 14 bij Pauw en Witteman. Veelzeggend is dat P&W dit seizoen liefst 23 keer een gast hadden die ergens directeur of voorzitter was: bij Humberto wisten slechts drie stropdasbobo’s de praattafel te bereiken.
Negen. Zowel Pauw en Witteman als Humberto Tan hebben meubelstukken: gasten die meerdere malen terugkwamen. Maar bestonden de meubels bij Pauw en Witteman uit lieden zoals de saaiste politiek commentator van het westelijk halfrond Paul Jansen en de pratende mummie Wim Daniëls, bij Humberto was Goedele Liekens met zeven optredens de meest terugkerende gast.
Pauw en Witteman de meubels, Humberto de stukken. Pauw en Witteman premier Rutte, Humberto superdj Armin van Buuren. Pauw en Witteman de beursgang van ABN Amro, Humberto de finale van The Voice of Holland.
Is het echt zo raar dat Humberto slechts één seizoen nodig had om P&W in kijkersaantal te overtreffen?