Sui Lin Goei is lector Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen bij Hogeschool Windesheim. Ze doet onderzoek naar hoe inclusieve leeromgevingen ontworpen en gerealiseerd kunnen worden. Daarbij staat niet alleen het individuele kind centraal, maar ook de school als een geheel. Volgens haar profiteert iedereen binnen het onderwijs van een samenwerking tussen leerlingen, leraren en ouders.
Wat houdt een inclusieve leeromgeving in?
‘Met deze aanpak is de school een inclusieve gemeenschap, waarbij leerlingen, leraren en ouders één systeem vormen. Het is afkomstig uit Amerika, waar ze het School-Wide Positive Behavior Support noemen. Je bespreekt eerst wat gewenst gedrag is binnen de school en vervolgens verbind je hier duidelijke, schoolbrede afspraken aan.
Stel, het is voor een school belangrijk dat kinderen leren wat verantwoordelijkheid is. Dat is iets wat je niet alleen in kinderen wilt zien, maar ook bij leraren en ouders – eigenlijk in de hele schoolcultuur. Schoolbrede afspraken helpen daarbij. Het zet leraren aan zich af te vragen: als ik wil dat mijn leerlingen zich verantwoordelijk gedragen, welk gedrag wil ik dan dat ze laten zien? En welk voorbeeldgedrag wil ik dan laten zien?’
Van Abcoude naar Tuvalu: een sterk staaltje Opperlans
Yannick Fritschy laat een sterk staaltje Opperlans zien: geknutsel met de Nederlandse taal.
Hoe zorg je ervoor dat je een goede onderwijskwaliteit behoudt met deze aanpak?
‘Zodra we weten welke waarden een school wil aanhouden, maken we altijd de stap naar hoe het onderwijs er dan uit moet zien. Gedrag is een vak, net als taal, rekenen of aardrijkskunde. Het is dus belangrijk om in je lessen ook deze waarden en gedragsverwachtingen terug te laten komen. Vervolgens ontwerpen we het onderwijs op basis hiervan met elkaar; dat wordt het systeem. Leraren monitoren dan in hun lessen of het verwachte gedrag inderdaad naar voren komt.’
Kinderen met gedragsproblemen vormen daarbinnen natuurlijk een extra uitdaging. Hoe gaan scholen daarmee om?
‘Kinderen die moelijker met zo’n systeem om kunnen gaan en leerlingen met uitdagend gedrag of gedragsproblemen zijn juist ontzettend geholpen met duidelijkheid over wat er van ze verwacht wordt. Kinderen die baat hebben bij wat extra aandacht, die krijgen een aparte groepsinstructie. En kinderen die daar geen baat bij hebben, krijgen een individuele instructie. Dit soort momenten kun je prima in de lessen inbouwen. Zo creëer je samen een schoolomgeving waar iedereen beter van wordt.’
Op 7 december 2021 vertelt Sui Lin Goei over haar onderzoek in de zesde aflevering van Lunch met de Lector. Dit online evenement is via een livestream te volgen op deze pagina van 12.00 tot 12.30 uur.
De opnames van vorige afleveringen zijn via dezelfde pagina terug te zien.