Bart van der Sloot
Oei, duikt daar ineens toch weer die gênante foto uit je experimentele gothicfase op. Of berichten uit je anorexiaperiode, een tijd die je liever achter je wilt laten. Gegevens over jezelf die je ooit op internet hebt gezet, verdwijnen niet zo snel. Bedrijven kunnen daar hun voordeel mee doen. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde advertenties die je waarschuwen voor een groter risico op hart- en vaatziekten bij jouw levensstijl. Het huidige privacyrecht ontzegt anderen toegang op je privéleven, maar beschermt je niet tegen ongewenste informatie over jezelf. Bart van der Sloot probeert in zijn onderzoek het recht op privacy zo te herformuleren dat het geschikt is voor de uitdagingen van de 21e eeuw. Het juridische systeem moet zich aanpassen aan het bigdatatijdperk. Gênante foto’s en gepersonaliseerde advertenties zijn namelijk niet zomaar irritant, ze kunnen de vorming van de eigen identiteit beïnvloeden. Dat vermogen wil Van der Sloot beschermen.
Nog meer kandidaten bekijken kan op de kandidatenpagina. Of bent u er al uit? Breng dan uw stem uit op de stempagina.