Een computergestuurde tegenstander overtuigde gamers voor het eerst dat ze tegen een mens aan het spelen waren. Daarmee slaagde dit staaltje kunstmatige intelligentie met vlag en wimpel voor de turingtest.
Tijdens een potje Unreal Tournament 2004, waarin gamers het tegen elkaar opnemen, beoordeelden medespelers dat een virtuele, kunstmatige intelligente speler wel menselijk moest zijn.
De bot, UT^2 genaamd, werd gemaakt door computerwetenschappers aan de universiteit van Texas. UT^2 nam deel aan een spel waarin spelers het tegen elkaar opnemen in een zogenaamde first-person shooter. De helft van de deelnemers was virtueel, de helft mens. Het was aan de menselijke spelers om tijdens het spelen hun tegenstanders te beoordelen op menselijkheid. Daarvoor werden de spelpersonages uitgerust met een ‘beoordelingsgeweer’, waarmee tegenstanders konden worden gemerkt als bot of mens. UT^2 kreeg van 52 procent van de gamers het oordeel menselijk te zijn. Daartegenover kregen menselijke spelers gemiddeld een score van slechts 40 procent.
‘Een AI-systeem moet kunnen zeggen: dat is geen goed idee’
Het is belangrijk dat we AI-systemen kunnen vertrouwen. AI-onderzoeker Pınar Yolum stelt dat betrouwbare AI-systemen bezwaar moeten kunnen maken tege ...
Daarmee slaagde UT^2 als eerste bot voor de beroemde turingtest. Deze test geldt als een maatstaf voor het menselijk overkomen van machines. De test is vernoemd naar de wiskundige Alan Turing. Hij stelde dat echte kunstmatige intelligentie kan worden bewezen als een machine proefpersonen overtuigt dat ze een mens tegenover zich hebben.
Irrationeel
Om dit te bereiken, gaven de makers van UT^2 hun bot irrationeel, maar menselijk gedrag mee. Zo kon de bot de pik krijgen op een speler die hem steeds dwarsboomde, waardoor hij meer aandacht aan die persoon besteedde dan gunstig was. Ook verslechterde de nauwkeurigheid van zijn schoten wanneer de virtuele speler aan het rennen was of op een chaotische plek terecht kwam.
De onderzoekers zien veel toepassingen voor intelligente bots in de toekomst. Zo zullen niet alleen spelletjes spannender worden, het kan ook worden gebruikt in robots die met mensen zullen werken.