Google heeft een auto gepresenteerd die volautomatisch kan rijden. Het voertuig heeft geen stuur, pedalen of versnellingspook.
Om de auto te starten duw je op de aan-knop en voer je je bestemming in. Vervolgens doet de auto het werk. Tijdens het rijden houden roterende laser- en radarsensoren de omgeving tot op 180 meter afstand in de gaten. Het computersysteem combineert de metingen met camerabeelden. Zo weet de software constant waar andere auto’s en fietsers zich bevinden. Met Google Maps zoekt de computer de beste route uit om je naar je bestemming te brengen. Als ‘bestuurder’ kun je relaxed achterover leunen. Voor noodgevallen is het voertuig uitgerust met een noodstop.
Veilig rijden
De auto houdt ook rekening met de verkeersregels. Zijn software auto kan verkeersborden, wegwerkzaamheden en stoplichten herkennen, en zal de rijmanoeuvres aanpassen naar aanleiding van de tekens die hij onderweg tegenkomt.
AI-assistent kan 113-hulpverlening ondersteunen
Dataspecialist Salim Salmi maakte een AI-tool die 113-hulpverleners ondersteunt.
De auto is volgens Google veiliger dan gewone voertuigen, omdat menselijke fouten onmogelijk zijn en de sensoren geen dode hoeken ervaren. Daarnaast is de auto tijdbesparend (je kunt onderweg naar werk rustig je vergaderstukken lezen), en biedt hij uitkomst voor mensen die wegens ziekte of leeftijd zelf geen geldig rijbewijs verkrijgen.
Vijf jaar
Als het aan Google ligt zullen binnen een jaar honderd prototypes op de weg te vinden zijn. Deze auto’s zullen in eerste instantie dienen voor onderzoek. De topsnelheid van de eerste modellen is wegens veiligheidsredenen beperkt tot veertig kilometer per uur. Over een jaar of vijf hoopt Google de testfase voorbij te zijn.
Auto met lief gezichtje
De grote vraag blijft waarom de auto er zo schattig uitzien. De ontwerpers lieten aan The Guardian weten dat het ‘gezicht’ van de auto met opzet zo vriendelijk mogelijk is gemaakt, omdat die stijl bij Google past en omdat het andere weggebruikers op hun gemak kan stellen.
Bekijk hier de reportage van The Verge:
Lees ook: