Weekendeditie #2016/23 - 2016

Deze week: Schuttersvis herkent gezichten

Schuttersvissen kunnen menselijke gezichten van elkaar onderscheiden. Dat blijkt uit een experiment gepubliceerd in Scientific Reports.

Schuttersvissen zijn een tropische familie van vissen die waterstralen op vliegende prooidieren afschieten. Biologen toonden de vissen telkens twee foto’s met een gezicht en trainden ze hun waterstraal op een van de foto’s te richten. Vervolgens kregen de vissen het ‘prooigezicht’ naast nieuwe gezichten te zien.

De schuttersvissen richtten hun pijlen ruim acht van de tien keer op het bekende gezicht, zelfs als de vorm van het hoofd en de kleur op beide foto’s gelijk waren. Dat resultaat is opmerkelijk, omdat gezichtsherkenning wordt beschouwd als ingewikkelde cognitieve taak.

Nieuw migrainemedicijn werkt sneller

Een nieuw preventief medicijn tegen chronische migraine vermindert het aantal hoofdpijnaanvallen binnen een week na de eerste injectie. Dat publiceren wetenschappers in vakblad Neurology.

Mensen hebben chronische migraine als ze ten minste 15 dagen per maand last van hoofdpijn hebben. De huidige preventieve medicijnen werken vaak pas weken na toediening, wat ertoe leidt dat veel mensen stoppen met de inname.

Het nieuwe medicijn, TEV-48125 geheten, blokkeert een peptidemolecuul dat een rol speelt bij migrainehoofdpijn. In een trial bleek het aantal hoofdpijnuren bij een hoge dosis drie dagen na inname te verminderen, en bij een lage dosis zeven dagen na inname.

Uitsterven dino’s niet oorzaak van zoogdiertoename

Zoogdierpopulaties breidden zich al uit ruim voordat de dinosauriërs uitstierven. Dat concluderen onderzoekers van de universiteiten van Chicago en Southampton. Tot dusver gingen wetenschappers ervan uit dat zoogdieren pas na de dinodominantie gingen diversifiëren.

De onderzoekers stellen op basis van onderzoek naar fossielen dat er twintig miljoen jaar voor de ondergang van de dino’s al veel verschillende soorten zoogdieren waren. Uit tandvormen bleek bijvoorbeeld dat er dieren met allerlei diëten rondliepen.

Bovendien wees het onderzoek uit dat de neergang van de dinosauriërs niet voor alle zoogdieren voordelig was. Zoogdieren met speciale diëten stierven tegelijkertijd uit door de veranderende omstandigheden.

Nooit meer een artikel missen?

Neem dan nu een abonnement op New Scientist weekend!

• Elk weekend 3 diepgravende longreads en exclusieve rubrieken
  • De verhalen uit de weekend editie verschijnen niet in de papieren New Scientist
Neem een abonnement Login om verder te lezen

Yannick Fritschy

Yannick Fritschy is wetenschapsjournalist en redacteur bij New Scientist. Hij schrijft over alle wetenschappen, met een voorliefde voor sterrenkunde en taal. Daarnaast zit sport in zijn DNA. In zijn vrije tijd doet Yannick veel aan voetbal en hardlopen.